Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Az interneten megjelenő weboldalakat a böngészők egy adott URL alapján tudják felkeresni, és betölteni a hozzájuk kapcsolódó tartalmakat. Gyakran előfordul, hogy egy adott oldal tartalma megszűnik, vagy átketül egy másik URL-re, ekkor pedig érdemes a felhasználókat az új címre irányítani. SEO szempontból azonban nem mindegy, hogyan kivitelezzük az átirányítást. Kiemelten fontos szerepet játszik, hogy mikor használunk 302-es és 301-es átirányítást, ugyanis a nem megfelelő beállításokkal komoly károkat tudunk okozni egy weboldal teljesítményében, különösen az organikus eredményeiben.
A weboldalhoz kapcsolódó URL szintű változásokat tehát átirányításokkal tudjuk kezelni. Azaz, manuálisan át tudunk irányítani egy régi URL-t egy új URL-re. Mikor fordulhat elő ilyen helyzet, vagyis mikor van szükségünk átirányítások alkalmazására?
SEO szempontból nagyon fontos, hogy egy tartalomhoz csak egy URL tartozzon, ugyanis ellenkező esetben duplikált oldalak keletkezhetnek. Éppen ezért, ha egy honlap például WWW és WWW nélküli aldomain alatt is elérhető, az komoly problémát tud okozni a keresőrobotok számára. Ebben az esetben egy megfelelően beállított átirányítással, el tudjuk érni azt, hogy csak az egyik változat legyen elérhető az adott honlapon.
Az SSL tanúsítvány aktiválása után a weboldal HTTP és HTTPS protokoll alatt is elérhető lesz a keresőrobotok és a felhasználók számára. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a régi HTTP-n elérhető tartalmak minden esetben az új HTTPS-re legyenek átirányítva, ezzel elkerülve az oldalon belüli duplikációkat és a felhasználók személyes adatainak kiszivárgását.
Sokszor előfordul, hogy egy tartalom már nem fontos az adott vállalkozás számára, ezért törlésre kerül, vagy megszűnik egy termék, ami utána már soha nem lesz kapható az adott webáruházban. Esetleg egy konkrét bejegyzés került eltávolításra a honlapon, amire korábban organikus forgalom érkezett, de jelenleg 404-es hiba fogadja az oldalra érkező látogatókat.
Ezeknek a problémáknak a kezelésére több megoldás is létezik, ilyen például egy megfelelően beállított átirányítás is, ami a legközelebbi releváns oldalra tereli a látogatókat.
Ezek voltak azok a leggyakoribb esetek, amikor átirányításokat kell használni egy weboldalon, de emellett még számos olyan tényező felmerülhet, amikor ilyen megoldásokat kell alkalmazni. Például egy domain szintű migráció estében 301-es redirect a javasolt, ezzel szemben egy kampány szerű, ideiglenes Black Friday akciónál, már a 302-es a jó megoldás. Mitől függ pontosan, hogy mikor melyiket kell használni, és melyik a legjobb keresőoptimalizálás szempontjából?
A 301-es redirect a legtöbbet használt átirányítási forma, ugyanis ez egyrészt állandó, másrész képes tovább adni a régi oldal linkerejének közel 80-90%-át az új oldal számára. Épp ezért, a 301 nemcsak a felhasználókat továbbítja az új URL-re, hanem a keresőrobotokat is tovább engedi. Ez azt jelenti, hogy az új cím is be fog kerülni a Google indexben, ezzel felülírva a régi URL-t.
A böngészők ebben az esetben csak az első oldal betöltésénél fognak átirányítani, utána már gyorsítótárból mindig az új cím töltődik be, mindaddig, amíg az oldal nem esik át egy cache frissítésen.
Ilyen beállítást elsősorban akkor szoktunk használni, és a Google álláspontja is az, hogy csak akkor továbbítsunk egy URL-t, ha az új oldal tartalma nagyon releváns a régi URL-re, és hosszú ideig, vagy akár véglegesen is fent tudjuk tartani az átirányítást.
A 302-es redirect esetében is tovább fog irányítani a böngésző az új URL-re, azonban itt már csak a felhasználók fognak továbbjutni, a keresőrobotok nem. Tehát a felhasználók szemszögéből nézve, teljesen megegyezik a két változat, de technikai SEO szempontból vannak lényeges eltérések. Többek közt a 302-es átirányítás nem közvetít linkerőt, és a böngésző sem tudja gyorsítótárazni a lekérést.
Ugyanakkor a keresőrobotok a régi URL-t is megtartják az indexben, hiszen a 302 csak egy ideiglenesen fenntartott beállítás, ami pár hét, esetleg pár hónap múlva nagy valószínűséggel visszaáll az eredeti állapotába.
Ilyen átirányításokat elsősorban akkor célszerű használni, ha valamilyen kampány fut a honlapon, vagy karbantartási és fejlesztési munkálatok miatt nem elérhető az adott oldal, de szeretnénk a felhasználókat átmenetileg egy hasonló releváns oldalra terelni.
A 302-es és 301-es átirányítások mellett lehet még használni ideiglenes 307-est is, ami egy javított URL változatnak felel meg. A keresőrobotok nem követik, és a böngésző sem gyorsítótárazza az adott oldalon található tartalmakat. Emellett elérhető még 308-as redirect is, ami nagyon hasonló a 301-hez, azonban egy 308-as átirányítás után a böngésző soha nem tér vissza az eredeti URL-hez.
Átirányítási láncok
Amikor egy hivatkozás A-ból irányít B-re, majd az tovább C-re, akkor érdemes megvizsgálni, hogy az A miért nem irányít egyből a C-re. Ezek az átirányítási láncok gyakran meggátolják egy tartalom feltérképezését a Google számára, ugyanis a keresőrobotok egy idő után nem követik tovább az adott link kimenetelét.
Emellett azt is fontos kiemelni, hogy minden egyes átirányítási láncszem linkerő vesztéssel jár, ami egy redirect chain esetében fokozottan érvényes. Valamint a felhasználóknak is többet kell várni az oldal betöltésére, hiszen a böngészőnek is több időbe telik teljesíteni az adott lekérést.
404-es oldalak átirányítása
A 404-es oldalak természetesek egy weboldal életben, azonban vannak olyan esetek amikor célszerű ezeket is kezelni és tovább irányítani a megfelelő helyre. Ide tartoznak például azok a 404-es oldalak is, amik értékes linkeket kapnak külső forrásokból. Ezek a hivatkozások ebben az esetben nem tudják továbbítani linkerejüket, hiszen egy hibás aloldalra futnak. Ugyanakkor lehet, hogy ezeknek az oldalaknak a megfelelő átirányításával, és a külső linkek felhasználásával sokkal jobb organikus helyezéseket tudna elérni az adott honlap a keresőben.
Nem releváns átirányítások
A Google hivatalos állásfoglalása szerint csak akkor szabad átirányítani egy linket, ha az adott oldal tartalma megegyezik vagy közel azonos annak az oldalnak a tartalmával, ahova át akarjuk irányítani azt. Ellenkező esetben a botok nem veszik figyelembe az URL átirányítást és úgy értékelik, mintha a régi tartalom lenne rajta. Ennek értelmében egy megszűnt oldal URL-jét olyan helyre kell irányítani, ami nagyon releváns és szinte teljesen lefedi a törölt oldal korábbi tartalmát.
Ezeket a linkeket a Google algoritmusa lágy 404-es hibaként kezeli, vagyis az adott URL-re sima 404-es oldalként tekint, hiába van átirányítva. A lágy 404-es oldalak a Search Console felületén is megjelennek, ezért pontosan lehet látni, hogy elég releváns volt-e a Google számára vagy sem.
Az átirányítások fajtája nagymértékben függ attól, hogy milyen problémát kell orvosolni és mennyi ideig fog tartani az URL változás. Ha folyamatosan szeretnéd biztosítani egy aloldal átirányítását, akkor 301-et érdemes használni, ha viszont csak ideiglenesen egy kampányról van szó, akkor 302-őt célszerű beállítani. Az oldalak átirányítását egyszerűen meg lehet adni akár egy bővítmény segítségével, akár a weboldal gyökérkönyvtárában található .htaccess fájl szerkesztésével is.
A kitöltés kötelezettségmentes.