Hogyan formálja át a mesterséges intelligencia a keresőoptimalizálást?

Miről fogsz olvasni?

2023 kétségtelenül a mesterséges intelligencia térhódításának az éve. Negyedik ipari forradalomként is emlegetik az elmúlt évek digitális fejlődését, amelyet a ChatGPT széles körben való elterjedése tett hatványozottan igazzá.

A felhasználók még fel sem eszméltek a kezdeti sokkból, amikor a Microsoft bejelentette, hogy hozzáadja az OpenAI szoftverét a Bing keresőjéhez. Májusban pedig a Google jelentette be, hogy teszteli a teljesen megújult, AI-jal (Google Bard) turbózott keresőjét. Izgalmas, ugye?


Ebben a cikkben most azt vizsgáljuk meg, vajon milyen következményekre lehet számítani az AI elterjedésével a SEO világában.

Hogyan működnek a mesterséges intelligenciák?

A mesterséges intelligencia (MI/AI – artificial intelligence) algoritmusok és modellek sorozatát használja, amelyek képesek tanulni és előrejelzéseket végezni adatokon keresztül, imitálva az emberi gondolkodás bizonyos aspektusait. A gépi tanulás és a mélytanulás technikáit alkalmazzák, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy megtanulják a mintázatok felismerését és az adatokból levont következtetéseket.

Aztán ezeket az adatokat – amelyek lehetnek szövegek, képek, hangok, stb. – az MI-rendszerek feldolgozzák és elemzik, hogy meghatározzák a legjobb választ vagy cselekvést egy adott problémára. Minél több adat érkezik, annál kifinomultabb válaszokat tudnak generálni, így a rendszer folyamatosan fejlődik és javul.

Számos területen alkalmazhatók az egyes MI-rendszerek, például az önvezető autókban, a személyre szabott ajánlásokban, a beszélő asszisztensekben, de a betegségek korai felismerésében is nagy segítségünkre lehetnek. 

Kiválóan használhatóak hatékonyságnövelésre a marketing egyes területein is. Általánosságban a tartalomgeneráláshoz, de a hirdetések kreatívjaihoz, az e-mail automatizációhoz, a közösségimédia-jelenlét optimalizáláshoz vagy éppen a keresőoptimalizáláshoz is találsz AI-eszközöket. A teljesség igénye nélkül például ilyen a Jasper.AI, a Flick, a GrowthBar, a Grammarly, a Surfer, a Smartly.IO, illetve a MarketMuse is.

Miben másak a nyelvi modellek?

A nyelvi modellek speciális MI-rendszerek. Hatalmas mennyiségű szöveges adatot dolgoznak fel, hogy megértsék, hogyan strukturálódik a nyelv, és hogyan kapcsolódnak össze a szavak és a mondatok. Ezt az információt használják fel, hogy új mondatokat generáljanak vagy szöveges kérdésekre válaszoljanak.

Képesek a nyelvet a valós kontextusban értelmezni, ami azt jelenti, hogy nemcsak az egyes szavak jelentését ismerik, hanem azt is, hogy a szavak jelentése hogyan változik attól függően, hogy milyen szavakkal szerepel együtt. Képesek az emberi nyelv finomabb jellemzőinek, mint például az irónia vagy a szarkazmus megértésére is.

Ennek a kifinomult, folyamatosan fejlődő nyelvtanulási képességnek köszönhetően lehetnek képesek beszélgetni, cikkeket írni, kérdésekre válaszolni, szövegeket fordítani, vagy például verset írni. A legismertebb ilyen nyelvi modell a ChatGPT.

A Google keresőjébe is beépül az AI

A ChatGPT elterjedésével az AI alkalmazása egyre nagyobb teret hódít. Így csak idő kérdése volt, hogy a keresőóriás is beépítse az eszköztárába a mesterséges intelligenciát. A keresőoptimalizálás szempontjából a legérdekesebb változás az lesz, hogy a Google keresőjébe is beépülnek a nyelvi modellek. Jelenleg még tesztelési fázisban van, de várhatóan rövid időn belül világszerte elérhetővé válik az új, AI-alapú találati lista (SGE- Search Generative Experience).

Új AI alapú Google kereső

Milyen lesz az új találati lista?

Felhasználói oldalról tekintve talán az lesz a legnagyobb változás, hogy ezentúl a kereső képes lesz sokkal összetettebb kéréseket, kereséseket elvégezni egyidejűleg.

„Hasonlíts össze két hozzám közeli éttermet, ahol lehet hamburgert kapni!”

„Készíts nekem 10 km-es edzéstervet a szeptemberi Budapest maratonra!”

Az ehhez hasonló felhasználói kérdésekre először az AI válasza jelenik majd meg. Kivételt képeznek ez alól a pénzüggyel vagy az egészségüggyel kapcsolatos kérdések – a Google jelenlegi álláspontja szerint ugyanis ezekre az AI-alapú válasz egyelőre még nem lesz elérhető. 

A kérdés megválaszolásával egyidejűleg az AI ajánl pár releváns oldalt, illetve további kérdéseket is feltehetünk, de a felhasználók bővíthetik az ajánlott oldalak számát is. Lefelé görgetve pedig megjelenik a hagyományos találati lista is. Egyelőre csak 3 oldal fog megjelenni az AI válaszában, de ez jó eséllyel ez bővülhet. Az AI által generált válaszok miatt a featured snippet is át fog alakulni. 

A „Nézőpont” (Perspectives) funkció azt a célt fogja szolgálni, hogy a felhasználó jobban meg tudja érteni az adott kérést más felhasználók tapasztalatai és nézőpontjai alapján. Ezzel a felhasználói értékeléseket erősíti a Google, ugyanis az első kézből származó információ bizalmat ébreszt a felhasználókban.

Új AI alapú Google kereső Perspectives funkciója

Forrás: Google Blog

Az új találati listát vizsgálva jól látható, hogy a Google igyekszik fenntartani az egyensúlyt a weboldalt üzemeltetők és az AI által generált instant válaszok között úgy, hogy linkeli az ajánlásokat és megtartotta a hagyományos találati listát – de az újonnan hozzáadott „Nézőpont” menü is az értékes tartalmak megjelenítését szolgálja.

A Google részéről tehát még mindig megvan a törekvés, hogy a tartalom legyen az első, ezért igyekszik minél több helyen megjeleníteni a linkeket. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a világ elsőszámű techipari óriásvállalata nem teheti meg azt, hogy lemarad az AI-forradalomról.

Milyen változásokra lehet számítani a keresőoptimalizálásban?

A mesterséges intelligencia térhódításának köszönhetően a keresőoptimalizálás várhatóan jelentősen átalakul. De, mint ahogy az elmúlt húsz évben oly sokszor, ezúttal is alkalmazkodik a változásokhoz az iparág.

Lássuk, milyen változásokra számíthatunk a jelenlegi felállás szerint!

 

  • Egy ideje egyre nagyobb hangsúlyt fektet a Google az olyan tartalmakra, amelyek saját tapasztalat alapján íródtak. Ilyenek például a beszámolók, a termékek bemutatása vagy azok értékelése. Ezt támasztják alá a gyakori termékértékelésekkel és hasznos tartalmakkal kapcsolatos algoritmusfrissítések, illetve a minőség irányelvének a kiterjesztése (E-E-A-T) is.
  • Az új, AI-alapú keresőhöz hozzáadott „Perspectives” menüponttal pedig egyértelművé vált, hogy a felhasználók tapasztalatai alapján íródott tartalmak (User Generated Content, azaz UGC) fognak előtérbe kerülni. Ez az új menüpont vélhetően fontos szerepet fog betölteni a SEO-ban, hiszen itt lesz a legnagyobb lehetőség forgalmat terelni a weboldalra. 
  • Komplexebbé válik a kulcsszóra és a kapcsolódó kifejezésekre történő optimalizálás, ugyanis az összetettebb, hosszabb kulcskifejezések kerülnek előtérbe. Ez az egyre növekvő hangalapú keresések szempontjából is fontos tényező.
  • A kulcsszóhalmozást most is, de a jövőben határozottan kerülni kell, mert már annyira intelligens az algoritmus, hogy felismeri a szinonimákat és a kapcsolódó kifejezéseket is, ezért felesleges teletömni a kulcsszóval a tartalmat. Ráadásul azzal is büntethet a Google, hogy még hátrébb sorol!
    Ezzel együtt a további „black hat” SEO módszerek – például linkfarmok, rejtett szöveg, link használata, stb. – korának is végleg leáldozott!
  • A korábbinál is fontosabb lesz, hogy valóban csakis olyan tartalmakat írj, ami a közönséged számára érdekes, és megoldást jelent a kérdéseikre. Próbálj rájönni a legapróbb problémáikra is, és a tartalmaidban ezekre nyújts részletes, szakértői megoldást!
  • A tartalom előállításakor a mennyiség helyett a minőségen lesz a hangsúly. Inkább olyan kérdésekre válaszolj, amelyekre még kevés tartalom készült. 
  • Ahhoz, hogy jó eséllyel a te oldaladat ajánlja az AI, olyan tartalmakat érdemes készíteni, amik segítik őt az értelmezésben. Például a GY.I.K., vagy a „hogyan” kezdetű tartalmak, a termékleírások, de a strukturált adatok használata is megkönnyíti az AI dolgát. 
  • A weboldal hitelessége és mint ilyen, az értékes, minőségi linkek építése a jövőben várhatóan még inkább felértékelődik, hiszen az AI nagyobb valószínűséggel fogja ajánlani a hitelesebb weboldalakat. Erre továbbra is jó mutató a DA-érték (Domain Authority).
  • A jelenlegi felállás szerint a vásárlási szándékú kereséseknél várhatóan továbbra is magas marad az átkattintási arány, mert ezekre nem igazán tud egzakt választ adni az AI. Emellett a releváns, értékes és mély tartalmakkal rendelkező weboldalak forgalma várhatóan nőni fog, hiszen az algoritmus ezeket a tartalmakat részesíti majd előnyben.
  • A videós tartalmak jelenleg is óriási népszerűségnek örvendenek, de a jövőben ez várhatóan tovább fog erősödni. Az ilyen jellegű tartalmak keresőoptimalizálására ezért még nagyobb hangsúly kell fektetni.
  • Mivel összességében várhatóan csökkeni fog az oldalak organikus forgalma, nagy lesz a verseny, hogy az oldalon is tudják tartani a felhasználókat. A weboldal-tulajdonosoknak ezért még inkább fokozniuk kell a felhasználói élményt, és nagy hangsúlyt kell fektetniük az átgondolt konverziós útvonal kialakítására.

Miért marad a jövőben is fontos a SEO?

Jelenleg az online üzleti világ arra rendezkedett be, hogy az egyes onlinemarketing-eszközök alkalmazásával forgalmat tereljen a weboldalra, hogy fizető vásárlóvá vagy hosszan időző olvasóvá tegye a felhasználót.

A weboldal egy értékesítési eszköz. Ez a jövőben sem fog változni, csak kissé átalakul, és nehezebb lesz forgalmat terelni a weboldalakra. Keresőoptimalizálás nélkül pedig ez még inkább igazzá válik. Nézzük, mi ennek az oka!

  1. Nehéz felvenni a versenyt az AI-jal keresőoptimalizálás nélkül, ezért a SEO szerepe várhatóan felértékelődik, hiszen az AI azokat a weboldalakat fogja előnyben részesíteni, amelyek megfelelően vannak optimalizálva.
  2. Az egyszerűbb kérdések megválaszolására valóban hasznosak a nyelvi modellek, de egy téma alapos körbejárásához ezentúl is szükség lesz a keresőkre, azon belül pedig a találati listákon való megjelenésre.
  3. Várható, hogy a jövőben csökkenni fog a CTR (átkattintási arány), ennek ellenére a weboldal-tulajdonosoknak még inkább törekedniük kell, hogy technikailag és tartalmilag megfeleljenek az új, sokkal fejlettebb AI-alapú keresőknek, mert a verseny kiélezett lesz. Az egyszerűbb, kevésbé értékes honlapoknak jelentősen csökkenni fog a forgalmuk.
  4. A gyorsan változó technikai környezetben még nagyobb szerepe lesz azoknak a SEO-szakembereknek, akik összekötik a robotok által uralt internet világát a weboldalakat üzemeltetőkkel.
  5. Az AI ugyanis csak addig tud információt kinyerni, amíg van minőségi és releváns tartalom. 
  6. A közeljövőben a felhasználók még inkább a keresőkből fognak informálódni, hiszen sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá válik az információszerzés. Ezért hatványozottan igaz, hogy csak a legjobb oldalak tudnak majd forgalmat generálni.
  7. Kiemelt szerepet fog kapni az Expertise, avagy ha valaminek a szakértője vagy. Ehhez pedig alaposan átgondolt, valóban értékes és hiteles tartalomra van szükséged, ami megfelelően van optimalizálva, hogy a felhasználók és az algoritmusok szeme elé kerülhessen.

Ezek után miért érdemes még inkább tapasztalt SEO ügynökségre bízni honlapod optimalizálását?

Az óriási reklámzajban eddig is nagyon nehéz volt kitűnni a tömegből hozzáértő segítség nélkül. Az AI berobbanásával és széles körben való elterjedésével ez még nehezebb lesz. 

Egy kifejezetten SEO-val foglalkozó ügynökség, mint amilyen a BP Digital is, követi a trendeket, hamarabb és könnyebben adaptálódik a gyorsan változó technológiai környezethez. Egy kívülállónak igen nehéz lehet lépést tartani a gyors változásokkal. A BP Digital nap mint nap ezzel foglalkozik, így olyan szolgáltatást nyújtunk, amely megfelel az aktuális elvárásoknak.

Az új AI-alapú kereső vélhetően igen kedvelt lesz a felhasználók körében. A weboldal-tulajdonosok egyik fő célja ezért az lesz, hogy az ő oldaluk jelenjen meg az AI-alapú kereső ajánlójában. Mivel a piaci verseny a jelenleginél is kiélezettebb lesz, így fontos, hogy ott legyél a legjobbak között.

A korábbinál is jobban felértékelődik az, hogy releváns, értékes és hiteles tartalom legyen a weboldalon, mert csak így fogja az AI ajánlani azt. Igazán minőségi tartalmat előállítani úgy, hogy az SEO-optimalizált legyen, nem könnyű feladat és rengeteg időbe telik. A SEO ügynökség megspórolja számodra ezt az időt.

A cikk elolvasása után láthatod, hogy érdekes és izgalmas időszak elé nézünk. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy jelenleg olyan tempóban fejlődik az AI, hogy csak feltételezésekbe bocsátkozhatunk a jövőt illetően.
Egy biztos, mi izgatottan figyeljük az eseményeket és alkalmazkodunk a változáshoz, hogy ügyfeleinket továbbra is maximálisan támogatni tudjuk céljaik elérésében.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.