Hogyan válassz domain nevet?

Miről fogsz olvasni?

Miért fontos a jó domain név? Milyen szempontok szerint válasszuk ki a legmegfelelőbbet? Érdemes-e használt domaint vásárolni? Cikkünkben bemutatjuk a domain név kiválasztásának lépéseit.

Miért fontos a domain név?

Egy új weboldal létrehozása előtt biztos benned is felmerült a kérdés, hogy mi alapján válassz domain nevet. Mivel szorosan kapcsolódik céged online jelenlétéhez, fontos, hogy vagy tartalmazza a céged nevét, vagy kapcsolódjon a szolgáltatáshoz, amit nyújtasz. Legyen szempont az is,  hogy jól kereshető és könnyen megjegyezhető legyen, azaz a szervered IP címe helyett egy jól csengő domain nevet írjanak be az érdeklődők a böngészőbe.

Mi az a domain név?

Először tisztázzuk, mi is az a domain név és milyen részből áll össze. A domainnév (tartománynév) az IP-cím szöveges megfelelője, ami könnyebben megjegyezhető a számokat tartalmazó IP-nél.

Minden domain név három részből áll:

  • a sub, azaz aldomainből,
  • a top level, azaz legfelső szintű domainből,
  • és a második szintű domainből.

Vegyünk egy példát, a www.peldaoldal.hu domain nevet. Ebben a domain névben a subdomain a “www.”, a második szintű domain a “peldaweboldal”, a top level domain pedig a “.hu” végződés, ami ebben az esetben az ország kódjára utal. A három különböző részt, azaz a top level, a másodlagos és az aldomaint mindig ponttal választjuk el egymástól.

Milyen a jó domain név?

Új domain regisztrációjakor az alábbi szempontokra érdemes figyelned:

  • legyen rövid, lehetőség szerint 6-15 karakterből álljon,
  • olyan domain nevet válassz, amely kötődik a márkanevedhez vagy a szolgáltatásodhoz,
  • legyen könnyen megjegyezhető, így bárki, aki hall rólad és a weboldaldról, könnyebben emlékszik majd rá, és tovább tudja adni másoknak is,
  • kerüld a kötőjelet és a számokat – utóbbit csak akkor hagyd benne, ha a cégneved számot tartalmaz,
  • legyen egyszerűen leírható, így elkerülheted, hogy helyesírási hibák vagy elgépelés miatt ne találják meg a weboldaladat,
  • figyelj a liszenszelt kifejezésekre, amelyeket más márkák használnak, így nemcsak az esetleges jogi következményeket tudod elkerülni, hanem azt is, hogy összekeverjenek velük,
  • kerüld a szitokszavak használatát.

A keresőoptimalizálás fontos szerepet játszik egy új domain létrejöttekor, de ne feltétlenül csak SEO szempontok alapján válaszd ki a jövőbeli domain neved!

Egy jól kiválasztott domain név:

  • segít az átkattintási arány növelésében,
  • bizalmat és hitelességet ad weboldaladnak,
  • versenyelőnyt ad a versenytársakkal szemben,
  • sokkal könnyebben és jobban köthető lesz a márkádhoz.

Ezekre a lépésekre figyelj, amikor domain nevet választasz

Válaszd ki a számodra megfelelő végződést!

Használj olyan top level domain végződést, ami gyakori és könnyen megjegyezhető! A világon leggyakrabban használt domain végződések a .com és a .org, de gyakran találkozni országspecifikus végződésekkel, ami a mi hazánkban a .hu, Németországban a .de, Nagy Britanniában a co.uk.

Ha kis céged van, és csak magyar nyelvű weboldalt tervezel létrehozni, akkor érdemes a .hu domain végződést választanod.
Amennyiben angol vagy többnyelvű weboldalt tervezel, mert külföldi piacra is célzol, akkor érdemes a .com-ot is használni, hogy a világon bárhonnan könnyen rátaláljanak az oldaladra.

A fentieken kívül lehetőséged van még többszáz féle végződés közül választani, gyakoriak például a kreatív és niche szakmákban a .io, .me, .xyz végződések, valamint azok is, amelyek egy bizonyos szakmára vonatkoznak, például a .tech, a .gallery vagy a .store.

Akár több Top Level Domaint (TLD-t) is megvásárolhatsz, majd ezeket átirányíthatod a főoldaladra. Ezzel több dolgot is kiküszöbölhetsz a jövőben:

  • mások imposztor oldalakat hozzanak létre, részben lemásolva a te tartalmad, amellyel megtéveszthetik a potenciális vásárlóidat,
  • felvásárolhatják a többi TLD-t majd ha mégis szükséged lenne rá, akkor jóval drágábban vásárolhatod csak meg tőlük,
  • a potenciális látogatóid nagyobb eséllyel találnak a te weboldaladra, még akkor is, ha hibás TLD-t írnak be, mert átirányítod őket a fő domainre.

Legyen elérhető!

Amennyiben elkészítetted a domain kívánságlistád, első lépésként nézz utána, hogy elérhetőek-e azok a domainek, amiket kiválasztottál. Ilyenkor érdemes a domain.com oldal keresőjét használnod, ahol a preferált domain nevedre és a TLD-re keresve gyorsan megtudhatod, hogy szabad-e a kiválasztott domain.

Ez az oldal azért is hasznos, mert tippeket ad, milyen más TLD-t tudsz használni, ha esetleg foglalt lenne az általad preferált név, valamint mutatja a különböző domain végződések árait is. Hasonló hosting oldal még a NameCheap is, ahol meg is tudod venni a kiválasztott domain neved. Érdemes több oldalon körbenézni, mivel az oldalak között eltérő árak lehetnek!

Legyél majd könnyen megtalálható a közösségi médián is!

Amennyiben kiválasztottad a neked legjobban tetsző szabad domain nevet, fontos, hogy a később hozzá kapcsolódó Facebook, Instagram és Twitter oldal neve is legyen elérhető, és ne térjen el a weboldalad nevétől. Így könnyebben rád tudnak találni, ugyanis az emberek a Facebook és az Instagram felületén is rákeresnek majd a cégedre vagy a szolgáltatásodra.

Fontold meg a használt domain vásárlását!

Amennyiben már nincs használatban egy SEO szempontból értékes oldal, úgy szerencsés helyzetben vagy, mert ha megveszed a hozzá tartozó domaint, könnyen jó helyezést érhetsz el a találati listában.

Használt, lejáró domainek között böngészve könnyen találhatsz olyan releváns kulcsszavakkal rendelkező domain neveket, amiket újként már nem lenne lehetőséged beregisztrálni, ezért vásárlás előtt mindenképp érdemes körülnézni ezen a piacon.

Ha egy korábban már használt domaint vásárolsz, akkor időt és pénzt spórolhatsz a backlinkek építésével is és akár a rendszeres látogatók forgalmát is tudod majd hasznosítani.

Természetesen ehhez egy olyan domaint kell választanod, ami korábban sikeres volt a SEO-ban. A domain életkora fontos szempont neked és a keresőmotoroknak is: egy évek óta futó weboldallal valószínűleg többet foglalkozott a korábbi tulajdonosa, így nagyobb az esélye, hogy már sikereket ért el a keresőoptimalizálásban. Érdemes tehát használt domain név vásárlásakor a régebbi domainek közül választanod.

Érdemes odafigyelni arra, hogy a célközönség és a weboldal témája passzoljon a korábbi oldalhoz, hogy valóban relevánsak legyenek számodra és a Google számára a korábbi eredmények.

Egy későbbi SEO katasztrófa elkerülése érdekében, használt vagy lejárt domain vásárlása előtt erősen ajánlott az adott domain előéletének alapos átvizsgálása. Ha nem tudod, hogy mire érdemes odafigyelned, keress minket bátran.

Ellenőrizd le, hogy a használt domainen milyen tartalom volt!

Ha a kiválasztott domain már régebben regisztrálva volt,  akkor a Wayback Machine eszközzel akár évekre visszamenőleg is megnézheted, hogy mire használták a domaint. Megeshet, hogy egy oldal évekkel ezelőtt már létezett, de vagy megszűnt a cég tevékenysége vagy lejárt a domain előfizetése, így jelenleg üres vagy teljesen más típusú tartalma van. A különböző időszakokról a Wayback Machine készít pillanatfelvételeket, úgynevezett snapshotokat. Ezeket végignézve ellenőrizheted, hogy az adott weboldal használ-e esetleg tiltólistás tartalmat, vagy hogy régebben milyen volt az adott weboldal.

Ha nincs ötleted, használj domain név generátort!

Amennyiben nincs ötleted, mi legyen a jövőbeli weboldalad neve, úgy rengeteg domain generátort találhatsz az interneten, valamint a szinonima szótár javaslatait is érdemes megnézned. Ha egy e-commerce oldalt szeretnél létrehozni, akkor a Shopify cégnév keresőjét is használhatod.

Ne felejtsd el majd megújítani a regisztrációdat!

Elérkeztünk az utolsó lépéshez, amikor az új domain nevedet be kell regisztrálnod. Egy domainre általában 1 vagy 2 évre tudsz előfizetni. Amennyiben letelik ez az idő, úgy lehetőséged van megújítani az előfizetésed. Erre kifejezetten érdemes odafigyelned, mert ha elfelejted megújítani a domain regisztrációdat, akkor a domain nevedet bárki megvásárolhatja, használhatja.

Kész van a weboldalad, hogyan tovább?

Végre elkészült a várva várt oldalad, ami csak arra vár, hogy folyamatosan tele legyen látogatókkal, az oda terelt forgalomból pedig megrendelések, új üzleti kapcsolatok és ügyfelek alakuljanak ki. Ha ez eddig nem történt meg, ekkor lesz szükséged egy tapasztalt SEO ügynökségre! Amennyiben minket választasz, úgy egy professzionális csapattal fogsz együtt dolgozni, akik értéket teremtenek, az iparág legkorszerűbb szoftvereit és eszközeit használjuk, segítünk neked abban, mit kell optimlaizálnod, hogy kitűnj a zajos online térben a versenytársaid közül.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?

Lépj velünk kapcsolatba!
Ujhelyi Georgina
Ujhelyi Georgina

account director

A kitöltés kötelezettségmentes.