Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
Az utóbbi években szárnyalásnak indult az internetes vásárlások piaca. Ahogy a koronavírus-járvány következtében egyre szélesebb tömegek számára vált rutinná az online vásárlás, úgy növekedtek drasztikusan a felhasználók webáruházakkal szemben támasztott igényei is. A termékeiket vagy szolgáltatásaikat az interneten kínáló vállalkozásoknak ma már nem elegendő egy ízléses, reszponzív felülettel rendelkeznie, amin gyors és megbízható kiszállítást vagy többféle fizetési módot kínálnak a vásárlók számára. Ez ugyanis alapkövetelménnyé vált, amivel lehetetlen kitűnni a fokozódó versenyből.
Cikkünkben összegyűjtöttünk 10 olyan, az e-kereskedelmet 2022-ben meghatározó trendet, amelyek ismeretében lépéselőnyre tehetsz szert a konkurenciával szemben!
A koronavírus-járvány berobbanása drasztikusan megváltoztatta az addig megszokott életmódunkat: az emberek igyekeztek távol tartani magukat a tömegtől és a minimálisra korlátozták a személyes kontaktjaikat, hogy elkerüljék a fertőzésveszélyt, aminek megfelelően a vásárlások jelentős része is az online térbe helyeződött át.
Ennek köszönhetően 2021 utolsó negyedévében Magyarország körülbelül 8,1 milliós felnőtt lakosságából – 77,5%-os internetpenetráció mellett – már elérte az 5,1 millió főt azok száma, akik éves szinten legalább egy alkalommal vásároltak online terméket vagy szolgáltatást. A kereskedők nagyrésze alkalmazkodott a kialakult helyzethez, számos vállalkozás erősítette az online jelenlétét, ennek következtében pedig hatalmasat, 56,7 százalékkal nőtt a webshopok száma. Önmagában egy webáruház indítása azonban nem vezet sikerhez: minden harmadik nyitásra egy bezárás is jutott.
Ahhoz, hogy versenyképes tudj maradni az internetes vásárlások piacán, elengedhetetlen, hogy folyamatosan fejleszd a vállalkozásod, és lépést tarts azokkal az aktuális trendekkel, amik meghatározhatják az online értékesítés sikerét.
A járvány alatt sok vállalkozásnak problémát jelentett az áruk gyors beszerzése, ami kiemelten kritikus az internetes értékesítés esetében, ugyanis ha nincs raktáron az áru, a vásárló könnyedén átpártol a konkurenciához. De nemcsak az azonnali rendelhetőség játszik közre a döntésben, hanem a minél gyorsabb és transzparensebb kiszállítás is: egyrészt, hogy a vásárló 1-2 napon belül kézhez kapja a megrendelt terméket, valamint az, hogy a futárcég SMS-ben és e-mailben értesítést küldjön a szállítás várható időpontjáról. Válassz olyan futárcéget, ami rövid időn belül kézbesíti a termékeidet és folyamatosan tájékoztatja a vásárlót a szállítás állapotáról!
Az utóbbi évek során mind nagyobb hangsúlyt kap a felhasználói adatok védelme, ami egyúttal jelentősen meg is nehezíti az online térben kereskedők dolgát. Az Apple és a Facebook változtatásai után hamarosan a Google is beáll a sorba a harmadik féltől származó, ún. third-party cookie-k száműzésével. Sok iparági szereplő már eddig is a saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy mindez milyen hatással lehet a hirdetések hatékonyságára, ami végső soron a bevételek csökkenésében és a marketingköltségek növekedésében nyilvánul meg.
Mit tehetünk e-kereskedelmi szereplőként egy ilyen környezetben, ha nem akarjuk elveszíteni az adatvezéreltségből származó előnyöket? Először is, az adatgyűjtéskor ne csupán egyetlen csatornára támaszkodjunk és készítsünk fel a vállalkozásunkat, hogy megfeleljen az aktuális szabályozásoknak. A jövőre nézve pedig az egyik legbiztonságosabb utat az jelentheti, ha elkezdünk minél nagyobb fókuszt helyezni a felhasználóktól közvetlenül és önkéntes alapon (zero-party) történő adatgyűjtésre és marketing célokra való felhasználásra.
Napjainkban nem ritka az a vásárlói magatartás, hogy a vevők az üzletben megnéznek, kipróbálnak egy adott terméket, aztán online összehasonlítják az árakat, majd leadnak egy megrendelést a webshopban. Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy ha ötvözi az online vásárlás biztosította kényelmet a fizikai üzletek által nyújtott személyességgel, egy olyan omnichannel stratégiát alakíthat ki, amivel akár komoly versenyelőnyre is szert tenni.
Bár az online és az offline értékesítés összefonódása nem újkeletű jelenség, a siker kulcsa az omnichannel esetében abban rejlik, hogy az ügyfél teljes útjára egy összefüggő felhasználói élményként, folyamatként tekintsünk, függetlenül a kapcsolatfelvétel helyétől!
A járvány a készpénzmentes fizetés terén is változásokat hozott. Bár Magyarországon még mindig népszerű az utánvétes fizetés, egyre nagyobb az igény az online fizetésre is. Ügyelj arra, hogy az utánvétes fizetés mellett legyen lehetőség a webshopodban a banki átutalásra és online fizetésre is!
A vásárlóidban bizalmat kelt, ha ki van építve online fizetési mód, és ezzel nem csak a kosárelhagyást csökkentheted, de a kosárértékeket is növelheted. Elképzelhető, hogy nyugati minta alapján pár éven belül még a kriptovalutával történő fizetésre is érdemes lesz majd felkészíteni a webshopodat.
Manapság már senki nem lepődik meg azon, ha egy hírlevél a keresztnevén üdvözli az e-mail fiókjában. Az e-kereskedelemben a perszonalizáció ugyanakkor nem merül ki csupán ebben, a kommunikáció mellett a felhasználói élményt is testre kell szabnunk!
A különböző gépi tanulás alapú ajánlórendszerekkel, a keresés funkció vagy akár a webshopod tartalmi elemeinek személyre szabásával egyedi, individualizált élményt nyújthatsz. A perszonalizációnak kiemelt jelentősége van a kosárérték vagy az újravásárlási arány növelésében, ugyanis a releváns termékajánlatok jóval nagyobb arányban vezethetnek sikeres upsell vagy cross-sellhez, amik a bevételek növelésének leginkább költséghatékony módjai.
Ahogy lassan bealkonyul a harmadik féltől származó cookie-ek korszakának, úgy válik egyre fontosabbá, hogy új utakat találjunk a felhasználók hosszabb távú megtartásához. A vásárlóinkkal való kapcsolatnak nem kell és nem is szabad véget érnie azon a ponton, hogy leadták a megrendelést a webshopunkban vagy átvették a kiválasztott terméket! A vásárlás utáni szakasz is kiemelten fontos. Ehhez tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen kérdések merülhetnek fel a vevők részéről és tudnunk kell megválaszolni azokat.
Egy jól összeállított tartalommarketing stratégia keretében különböző edukációs tartalmak készítésével, más vásárlóktól származó tapasztalatok megosztásával vagy az adott téma köré épülő közösség létrehozásával nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az elégedett vásárlóinkat lojális vevőkké konvertáljuk.
A közösségi média platformok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az online értékesítési csatornák részesedéséből, ugyanis folyamatosan növekszik azoknak a felhasználóknak az aránya, akik közvetlenül valamelyik social media oldalon keresztül bonyolítják az internetes vásárlásaikat. Mindez nem meglepő, főként annak ismeretében, hogy a fogyasztók online jelenlétüknek mekkora részét töltik valamelyik közösségi média felületen.
Érdemes tehát nagyobb hangsúlyt fektetni a Facebook, Instagram vagy akár a TikTok csatornáinkra, ha azt a célcsoportunk indokolja – különösen akkor, ha az impulzus vásárlás jellemzően döntő jelentőségű az általunk forgalmazott termékek esetében.
Ahhoz, hogy kitűnj a konkurenciáid közül, tedd egyedivé a vállalkozásodat úgy, hogy mesélsz magadról és a vállalkozásodról! Mondd el, miért nyitottad meg az online boltodat, milyen értékeket képviselsz, miben vagy más a többi piacon lévő céghez képest! Mindez növeli a bizalmat és segít közelebb hozni a márkádat a fogyasztókhoz. A vásárlók 52 százaléka nagyobb valószínűséggel vásárol olyan webshoptól, akiről úgy gondolja, hogy közös értékekkel rendelkeznek.
A termékek minél részletesebb bemutatása segíti a vásárlói döntéshozatalt. Eddig a jó minőségű, részletgazdag fotók jelentették a siker kulcsát, de ezek helyét egyre inkább kezdik átvenni a terméket bemutató videók. A potenciális vásárlóidnak sokkal könnyebben tudod bemutatni a termékeidet egy videón keresztül, jobban igényt tudsz kelteni a vásárlásra. Készíts videókat arról, ahogy kibontod a terméket, mutasd meg, hogy néz ki, és hogyan kell használni! Ahhoz, hogy hiteles legyél az érdeklődők szemében, korábbi vásárlóidtól is kérhetsz videót, amiket feltölthetsz a termékek oldalaira.
A fenntarthatóság és környezettudatosság évről évre egyre nagyobb fókuszt kap a vásárlói döntéshozatal során is. A tudatosság már nemcsak a termékek, hanem a webshopok szintjén is megjelenik, azaz egyre több vásárló figyel arra, hogy olyan vállalkozástól rendeljen, ami ügyel a környezet védelmére. A Statista felmérése szerint a vásárlók 45 százaléka környezettudatos vagy fenntartható márkát keres.
A felhasználók részéről 2022-ben már alapvető követelmény a termékek fenntarthatósága, valamint az, hogy a webáruházak kerüljék a műanyagok szükségesnél nagyobb mértékű használatát, és környezettudatos csomagolásban küldjék ki termékeiket. A termékeid kiválasztásánál és a logisztika során figyelj a fenntarthatóságra, a társadalmi felelősségvállalást pedig kommunikáld a webshopodon is!
A COVID alaposan megváltoztatta a vásárlási szokásokat: egyre többször, egyre bátrabban rendelünk az interneten keresztül, a vállalkozások számára pedig elkerülhetetlenné vált, hogy jelen legyenek a digitális térben, és ez a tendencia várhatóan a jövőben is meghatározó marad.
Kétségtelen, hogy az elmúlt időszakhoz hasonlóan a 2022-es év is számtalan kihívást tartogat az e-kereskedelem területén tevékenykedő webshopoknak és szolgáltató vállalkozásoknak, de megfelelő fókuszáltsággal megtalálhatjuk azokat az eszközöket, amik segíthetnek kiemelkedni az egyre erősödő versenyből.
A kitöltés kötelezettségmentes.