Még a jó bornak is kell az online „cégér”, hogy ne vesszen el a hasonló ajánlatok tengerében a Google-ben. Azonban nem mindegy, hogyan hívod fel a figyelmet termékedre a keresőben. A Black Hat SEO egy gyors, hatásos, ugyanakkor kockázatos vállalkozás, ha a Google-ben előkelőbb pozíciót szeretnél elérni weboldaladdal.
Mi vele a legnagyobb probléma, és milyen módszert érdemes használnod helyette? Cikkünkben bemutatjuk a Black Hat keresőoptimalizálás kockázatait. Emellett azt is, mivel érdemes helyettesítened a leggyakoribb tiltott módszereket, hogy hosszú távon is jó eredményeket érhess el a keresőoptimalizálásban!
Mit jelent a Black Hat SEO?
A klasszikus vadnyugati filmek fehér kalapos hősei és fekete kalapos „rosszfiúi” talán neked is ismerősek. A Black Hat SEO nevét pontosan ezek a fekete kalapos (black hat), törvényszegő karakterek inspirálták. Ebben az esetben a (zömmel) szándékos szabályszegés a keresőmotorok irányelveire vonatkozik. Az etikátlan praktikákat alkalmazók a Google-t manipulálva igyekeznek minél gyorsabban előre kerülni a találati listán.
Egyes marketingesek már az 1990-es években, az első keresőmotorok létrejöttekor felfedezték, hogyan lehet kijátszani azok működési elveit. Akkoriban még az alapján kerülhetett a találatok élére egy oldal, hogy hány hivatkozás mutatott rá különböző webhelyekről, és hogy milyen volt benne a kulcsszavak sűrűsége. Azok az idők azonban, amikor még a keresőmotorok algoritmusai nem tudták megkülönböztetni az értéktelen tartalmakat a minőségi tartalommarketingtől, mára elmúltak. Azokat pedig, akik mindezeket alkalmazzák, komoly büntetésekkel sújthatják.
A különbség a White Hat és a Black Hat SEO között
Ahogy a westernfilmekben, úgy a keresőoptimalizálásban is lehetőség nyílik az etikus, illetve az etikátlan megoldások közül választani. A White Hat SEO hosszú távú stratégiáival semmilyen Google-irányelvet vagy más, keresőmotorokra vonatkozó szabályt sem szegsz meg. A weboldalad mégis előrébb kerülhet a találatok között általa. Ezt segítik elő a mobilbarát weboldalak, a minőségi tartalmak, és az azok megírását előkészítő, alapos kulcsszókeresés.
Ezzel szemben a Black Hat SEO-t, azaz a tisztességtelen SEO technikákat használók a rövid távú eredményekért kockáztatják a honlap büntetését. Ezt általában csaló technikákkal (rejtett szövegek, kulcsszóhalmozás, tartalom másolása, stb.) teszi, melyeket a keresőmotorok ma már azonnal kiszűrnek. A taktikák gyakorisága ellenére a legtöbben nem is azért alkalmazzák őket, mert direkt szabályt szeretnének szegni; egyszerűen csak nem ismerik, mit engedélyez például a Google, és mit nem.
Milyen előnyöket ígér, és miért veszélyes?
A gyors rangsorolás és a rövid időn belüli, látványos virtuális eredmények nagyon is valóságos következményekkel járnak. Így, ha kipróbálod bármelyik Black Hat SEO módszert, a Google több oldallal is hátrébb sorolhatja weblapod, vagy akár el is távolíthatja azt a találati listáról véglegesen. Emellett idővel nemcsak a keresőmotoroknak tűnik fel majd a „trükközés”. A kulcsszóhalmozás, vagy épp a tartalmak másolása a látogatóidnak is szemet szúrhat, így tapasztalhatod majd a látogatottság fokozatos csökkenését. Mindezt pedig hosszú távon a márkád hitelessége is megsínyli.
Black Hat SEO példák: így néz ki mindez a gyakorlatban
Ha egy weboldalon például a témájától teljesen elütő, irreleváns kulcsszavakat halmoznak fel, ott már gyanakodhatsz, hogy Black Hat SEO áll a háttérben.
- 1. példa: egy cipőbolt oldalán a „fogyás” vagy a „repülőjegyek” kulcsszavakat szerepeltetik, többször is, azért, hogy több látogatót vonzzanak.
- 2. példa: egy weboldal tartalmat másol más oldalakról. Ahogy az előbbi esetben, úgy ilyenkor is érzékeli a Google, hogy nem nyújt saját tartalmat, valódi értéket az adott weblap.
Black Hat SEO technikák – Mit érdemes elkerülni?
Kulcsszóhalmozás (Keyword Stuffing)
Ha egy adott témáról írsz, elkerülhetetlen, hogy néhány szót többször is használj benne. Amennyiben ez a szöveg mondanivalójából következik, azzal nincs semmi gond. Viszont a keresőmotorok érzékelik, ha természetellenesen sokszor jelenik meg a szövegben egy-egy kulcsszó. Ezt nemcsak a Google bünteti a honlap hátrébb rangsorolásával: a látogatók számára is száraz, unalmas, olykor egyenesen érthetetlenné válhat így az adott oldal.
- Példa: „Cipő vásárlás Budapesten a legjobb cipő vásárlási lehetőséggel cipő vásárlóknak.”
Linkfarmok
A backlinkek, azaz az ún. visszahivatkozások a webhelyed egyik oldalára mutatnak, egy másik weboldalról. Ezek az oldalad hitelessége szempontjából nagyon fontosak: minél több megbízható, minőségi weblapon hivatkoznak rád, annál hitelesebbnek számít majd a te webhelyed is.
Nem mindegy tehát sem az, hogy mennyi oldal hivatkozik rád, sem az, hogy azok mennyire tekintélyesek. Milyen hivatkozás számít tekintélyesnek egy adott témában? Egy olyan oldal, amely kapcsolódik a témádhoz, népszerű az adott iparágban, és még a horgonyszövege is releváns. Egy linkfarmról mindez nem mondható el: az ugyanis kizárólag egy olyan weboldalakból álló hálózat, amelyek csak a backlinkek funkcióját töltik be.
Az irreleváns és mesterséges linkhálózatok veszélye, hogy a Google ma már könnyen felismeri azokat, és meg is bünteti őket. Így hiába hivatkozik rád több száz, ilyen típusú backlink, a keresőmotor szemében mindegyik értéktelen lesz.
- Példa: Egy gitárokról szóló weboldal több száz, alacsony minőségű linket kap, irreleváns (pl. dízelolajról szóló, a gitárosok körében népszerűtlen stb.) oldalakról.
Álcázás (Cloaking)
Azaz a felhasználók és a keresőmotorok megtévesztése. Ilyenkor más tartalmat látnak a weboldal látogatói, és mást a Google. Ezt a Google algoritmusai félrevezetésként értékelik, így szintén büntetéssel sújtják.
- Példa: Egy híroldal URL-jének megnyitása után a keresőmotor egy szöveget lát (HTML-ben), míg a látogató egy sportfogadásos reklámoldalra kerül.
Rejtett szövegek és linkek
A Google tényleg mindent lát – még azt is, amit esetleg szeretnénk elrejteni előle. Ha 0-s vagy ahhoz közeli méretű betűkből írt, vagy épp adott színű háttérrel azonos színű szöveget helyezel el weboldaladon, az rejtett linknek minősül. Ezek olyan szövegek, amelyeket a látogatók nem látnak, de a keresőmotorok észlelnek. És nem is hagynak megtorlatlanul: a Google manipulációként értékel minden ilyen próbálkozást.
- Példa: Fehér szöveg elhelyezése fehér háttéren.
Másolt tartalom (Duplicate Content)
Ha bármilyen cikket, hosszabb tartalmat írsz, a hitelességhez elkerülhetetlen, hogy alaposan körbejárd a témát – ezzel együtt pedig inspirálódj másoktól. Ebben nincsen semmi rossz, amennyiben – ha szó szerint vagy komplett tartalmi részeket idézel – pontosan lehivatkozod a forrást. Amennyiben ezt mégsem teszed, hanem saját tartalmadként tünteted fel egy másik weboldalét, azzal nemcsak etikailag, hanem a Google szemében is vétséget követsz el. Ráadásul teljesen feleslegesen: így is az eredeti forrást részesíti majd előnyben a kereső, a másoló weboldalt pedig hátrasorolja.
- Példa: Egy blogcikk teljes másolása, bármilyen forrásmegjelölés nélkül.
Milyen büntetéseket kockáztatsz a Black Hat SEO-val?
Algoritmikus büntetések
Az algoritmusok ma már automatikusan észlelik a Black Hat SEO technikák mindegyikét – így egyből hátrasorolják az oldalt a találati listán. Erről nem kapsz értesítést. A leggyakrabban egy algoritmus-frissítés miatt következik be ez, ha már nem felel meg weboldalad a minőségi előírásoknak.
- Példa: egy linkfarmokat használó, valamennyi forgalmat már generáló weboldal hirtelen elveszíti látogatóit.
Manuális büntetések
Ha a Google csapata manuálisan vizsgálja felül az oldalad, az intézkedésről a Google Search Console-ban kapsz értesítést. Ebből megtudhatod, mi volt a probléma és hogyan javíthatod ki. Amennyiben Black Hat SEO-t fedeztek fel weboldaladon, akár véglegesen el is távolíthatják azt a találati listáról.
Helyezéscsökkenés
Ha a Google manipulált tartalmat talál az oldaladon, és hátrébb rangsorolja azt, az szinte biztos, hogy az organikus forgalmad drasztikus csökkenésével fog járni.
- Példa: az addig a keresőben első oldalán megtalálható weblapod hátrébb kerül, például a harmadik oldalra. (Kutatások szerint az emberek zöme az első-második oldalnál tovább csak nagyon kivételes esetekben görget.)
Hitelesség elvesztése
Azonban nemcsak a Google számára lesz feltűnő, ha az oldalad nem szolgáltat (már) minőségi tartalmat. Látogatóid elveszítik a bizalmukat oldalad, így szolgáltatásaid, márkád iránt is, ha például spamszerű vagy irreleváns tartalommal találkoznak rajta.
Valós következmények
Mindennek pedig nagyon is valódi következményei lesznek. Ha nem találnak meg könnyen a keresőben, az egyre kevesebb látogatóból még kevesebben válnak majd az ügyfeiddé. Így a bevételed nagymértékben csökkenhet – akár egyik pillanatról a másikra.
Egy Google büntetés után persze nem lehetetlen visszaszerezned a jó helyezéseket. Ez azonban szakértőt kívánó feladat, és bizony hosszú időbe telhet. Manapság pedig ki engedheti meg magának, hogy ennyit kockáztasson?
Hogyan kerüld el a Black Hat SEO csapdáit?
Fókuszálj a White Hat SEO-ra!
Tény, hogy egy jól átgondolt stratégiával kicsivel több időbe telik eredményeket elérni, mint a Black Hat SEO taktikákkal. Cserébe viszont azok sokkal tartósabbak is lesznek. Releváns kulcsszókutatással, a megfelelő utánjárással és szakértelemmel pedig minőségi blogcikkek, vizuális tartalmak, informatív cikkek születhetnek.
Tartsd be a keresőmotorok irányelveit!
A Google Webmester Irányelvek (Google Search Essentials) révén már mindenki számára elérhető, miket részesít előnybe a Google a weboldalak rangsorolásnál:
- Gyorsan betöltődő, reszponzív, mobilbarát kialakítás
- Releváns kulcsszavak a szövegben
- A felhasználóknak értéket adó, minőségi tartalom
- Egyértelmű címekkel rendelkező, meta leírást is tartalmazó weblap
- Átlátható navigáció, könnyen kereshető menüpontok
A szabálykövető hozzáállással nem pusztán értéket adhatsz a keresőnek és látogatóidnak: az így kialakuló szakmai hitelességed növeli vásárlásaidat is.
Használj SEO eszközöket a hibák elkerülésére!
A Google Analytics, a Search Console és más analitikai, illetve kulcsszókutatást segítő eszközök használatával könnyebben elkerülheted a hibákat weboldalad optimalizálásánál. A kötelező, aktualizált dokumentumokat, adatokat, a weboldalad sebességét, a betűtípus alkalmasságát is érdemes időről időre ellenőrizned.
A hitelesség és a SEO szabályok betartása az online jelenlétedben lehetővé teszi, hogy weboldaladat minél többen találhassák meg a keresőben. Akit pedig sokan ismernek, arra sokan hivatkoznak is – így piacodat is könnyebben bővítheted, és bevonzhatod a számodra legideálisabb vevőkört.