Miért fontosak a backlinkek a SEO-ban?

Miről fogsz olvasni?

A keresőmotoroknál weboldalak milliói versengenek a legjobb helyekért. A jó helyezést számos tényező befolyásolja, amire pontos rálátásod ugyan nincs, ám ha az online felületed hitelességét adatokkal is alá tudod támasztani, az már egy jó jelnek számít. Itt jönnek képbe a backlinkek, ami egy külső weboldalról érkező visszahivatkozást jelent. Ha sok a weboldaladra hivatkozó linkek száma, illetve jók a minőségei is, akkor ez az oldalad hitelességét erősítheti. Részletek cikkünkben!

Mi is pontosan a backlink?

A „bejövő” linkek, azaz backlinkek akkor jönnek létre, amikor egy weboldal hiperlinkkel egy másik, azaz külső weboldalra hivatkozik. Például, ha egy túrázásról szóló weboldal blogjában található link egy túrafelszereléseket árusító weboldalra vezet, akkor az utóbbi weboldal kapott egy “bizalmi szavazatot”, azaz backlinket a túrázó oldaltól.

A SEO világában ezek olyanok, mint külső webhelyek hitelességi szavazatai: minél több jó minőségű backlinkkel rendelkezel, annál jobban nő az oldalad hitelessége a keresőmotorok szemében. A backlinkek ugyanis azt jelzik a Google számára, hogy egy másik forrás értékesnek találta az oldalad tartalmát ahhoz, hogy a saját tartalmán belül hivatkozzon rá. Minél több backlinket szerzel, akkor a keresőmotorok arra következtetnek ebből, hogy a weboldalad hasznos tartalommal rendelkezik, amiért érdemes jó helyezést adni neki a találati listán. 

Kik hivatkoznak a weboldaladra?

Érdemes lehet első lépésként feltérképezned, hogy kik is hivatkoznak az oldaladra. Egy ilyen összesítés meglepő eredményekkel is járhat, hiszen lehet, hogy olyan linkek mutatnak a weboldaladra, amikre nem is számítottál.

Több olyan eszköz is van, amelyek segítségével láthatod kik hivatkoznak az oldaladra. Az Ahrefs az egyik legjobb backlink elemző program, hiszen megjelenik az összes olyan hivatkozás, amely a weboldaladra mutat, a domain minősítésükkel együtt, illetve azt is láthatod, hányszor hivatkozott a webhelyedre.

Az Ahrefs előnye, hogy nem csak a saját, hanem a versenytársak backlinkjeiről is részletes információkat szerezhetsz ami hasznosnak bizonyulhat a jövőbeni stratégiád kialakításában.

Tobbi hasznos eszköznek bizonyul a Moz Link Explorer, a SEMrush, a Buzzsumo, a Google Search Console, vagy a Majectic is. 

Milyen típusú backlinkek értékesek?

A honlapra mutató külső hivatkozásoknak fontos szerepük van SEO szempontból. Ha szeretnéd a találati listán elért helyezéseidet javítani, és növelni oldalad organikus forgalmát, akkor a külső linkek a legtöbb kompetitív témában megkerülhetetlenek.

Nem volt ez mindig így. Korábban a Google csupán az oldalak tartalmát mérlegelve alakította ki a találati listákat, de a PageRank algoritmus megváltoztatta a játékot. A tartalmak elemzése mellett a Google elkezdte figyelni az oldalra mutató hivatkozások számát is. 

A Pingvin algoritmus frissítés óta pedig a hivatkozások száma mellett, már azok minőségét is figyelembe veszi a keresőóriás a találati lista kialakításánál, így az oldalra mutató külső hivatkozások növelése, a prémium linképítés, az egyik legeredményesebb SEO eszközzé vált. 

A jelentős keresési mennyiséggel rendelkező témákban a legtöbb jó pozícióban rangsoroló weboldal figyelembe veszi az alapvető technikai SEO elveket, oldalukat kulcsszóra optimalizálják. A különbséget gyakran a Google szemében kiemelten fontos külső hivatkozások jelentik.

A prémium linképítési technikák alkalmazása azonban nem egyszerű.

Sokan keresik a kiskapukat, készítenek saját piramisjáték-szerű hálózatokat linkszerzés céljából, vagy épp adnak el linkgyűjtő oldalakról származó hivatkozásokat prémium linkként. A rövidebb utat kereső linképítők munkája azonban sokszor nemcsak eredménytelen, hanem egyenesen káros.

A káros linkek azonosítása és eltávolítása azonban lehetséges.

Ebben segít a Backlink Audit.

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak a backlinkek számát nézik, és a minőségére ügyet sem vetnek. Nem minden backlink egyforma ugyanis, és ha minél jobb helyezést szeretnél elérni a találati listán, akkor a minőségi backlinkekre kell összpontosítanod. Egy minőségi backlink ugyanis erősebb lehet, mint 1000 gyenge minőségű backlink!

A jó minőségű backlinkeket az alábbiak jellemzik.

Megbízható, hiteles webhelyekről származnak

Melyik oldalról szeretnél egy visszahivatkozást: egy neves brand oldaláról, vagy egy ismeretlen blogról? Nos, a Google is hasonlóan gondolkodik. A weboldalak “minőségét” a „Domain Authority” jelzi: minél nagyobb tekintélye van egy webhelynek, annál nagyobb tekintélyt tud átadni az te weboldaladnak is a visszahivatkozáson keresztül. 

A link horgonyszövege kulcsszót tartalmaz

A horgonyszövegnek, vagyis a hiperhivatkozást tartalmazó kattintható szövegnek nem csak relevánsnak kell lennie, hanem a weboldalad számára fontos kulcsszót is tartalmaznia kell. Ez ugyanis segít mind a keresőmotoroknak, mind az olvasóknak megérteni a hivatkozott oldal tartalmát. 

A külső link releváns weboldalról érkezik

Ha egy külső link érkezik a weboldaladra, akkor a Google számára fontos, hogy a két online felület kapcsolódjon egymáshoz. Ha a blog a maratonfutásról szól, akkor a keresőmotor azokat a visszahivatkozásokat részesíti előnyben, amelyek a maratonnal, futással, vagy fitnesszel foglalkoznak, és aligha azokat, ahol horgászatról, gyerekruházatról, vagy épp nyelvtanulásról van szó.

Több weboldalról érkezik külső link

A backlinkek száma is fontos, ám az is épp olyan lényeges, hogy hányan hivatkoztak az oldaladra. Lehet, hogy csak 100 hivatkozás érkezett az oldaladra, 15 különböző cégtől, ám ez még mindig kedvezőbb, mintha 200 backlinket számolsz össze, amelyek mindössze 2 weboldalról érkeznek.

A link egy „dofollow” link

A Google és más keresőmotorok figyelmen kívül hagyják a „nofollow” címkével ellátott linkeket, azaz a “nofollow” linkek nem számítanak bele a keresőmotorok rangsorolási algoritmusaiba. 

A weben található linkek túlnyomó többsége „dofollow” link, míg a “nofollow” linkek jellemzően ezekből a forrásokból származnak: blog-kommentárok, sajtóközlemények, fizetett hirdetések.

A link olyan domainről származik, amely korábban nem linkelt az oldaladra

Tegyük fel, hogy kapsz egy linket egy adott webhelyről, aminek örülsz. Majd érkezik egy második, harmadik, és még több link arról az oldalról. Gondolod, hogy a 2., 3. és 4. link ugyanolyan erős, mint az első? Aligha. Ha ugyanarról a weboldalról érkeznek a linkek, akkor az egyre kisebb mértékben javítja az oldalad hitelességét. 

Miért érdemes megszabadulnod a káros backlinkektől?

Bár nincs olyan, hogy túl sok backlink, a túl sok rossz backlink azonban hónapokkal is késleltetheti a SEO célok elérését, ezért fontos, hogy ezektől minél gyorsabban megszabadulj. 

A káros backlinkek közé tartoznak, amelyek már nem relevánsak, töröttek, elavult tartalommal bírnak, alacsony hitelességű weboldalakról, illetve PBN-ről érkeznek (privát bloghálózatok). Ezek nem csak rossz felhasználói élményhez vezetnek, hanem a Google is kedvezőtlenül bírálja el őket. Ha “ügyeskedni” próbálnál a linképítés terén, például saját piramisjáték-szerű hálózatokat hozol létre linkszerzés céljából, vagy linkgyűjtő oldalakról származó hivatkozásokat szereznél, akkor büntetésben is részesülnél. 

A linképítés fontos része a keresőoptimalizálásnak, de kifizetődő, ha helyesen alkalmazod. A rossz minőségű, PBN linkeket érdemes törölni és prémium minőségű linkekre cserélni. A törött linkeket ugyancsak ajánlatos lecserélni. Az elvesztett linkeket is érdemes feltérképezni, hiszen ez is okozhatja az oldalad hitelességének romlását, így a forgalom csökkenését. Értékes, az oldalra mutató linkek veszhetnek el például akkor, ha egy aloldalt megfelelő átirányítás nélkül szüntetsz meg, vagy a linkelő oldal figyelmetlensége is okozhat ilyet. 

Ennek érdekében érdemes időnként backlink elemzést végezned, hogy megtudd, a meglévő vagy új backlinkek közül bármelyik veszélyt jelent-e a weboldalad számára. 

MI AZ A BACKLINK AUDIT?

A prémium linképítési technikák alkalmazása azonban nem egyszerű. Ebben segít a backlink audit.

Backlink Audit során elemezzük az oldaladra mutató külső hivatkozásokat, azonosítjuk a megbízható forrásból származó linkeket, a semleges oldalakat és a káros linkeket is. 

TIPP

A káros linkeket disavow fájl segítségével küldheted meg a Google felé, így őrizve meg oldalad hitelességét. A kapott listával megkeresheted a linkelő oldalakat is, a külső hivatkozás eltávolítására kérve őket.

A káros linkek azonosítása mellett, igény esetén segítünk a linkek eltávolításában és a disavow fájl megfelelő feltöltésében is.

MIKOR LEHET SZÜKSÉGED BACKLINK AUDITRA?

1. HA SZERETNÉD NÖVELNI OLDALAD ORGANIKUS FORGALMÁT

Az oldalad technikailag rendben van. Tartalmaidat optimalizáltad. Linkeket is építesz, azonban nem jönnek a várt eredmények. Ismerős?

A BP Digitalnál szeretjük elkerülni a hasonló helyzeteket. A keresőoptimalizálást nem érdemes elkülönített alterületekre osztani, hanem az egyes részek összegét javasolt nézni.

Célunk minden esetben az organikus forgalom növelése. 

Ha szeretnéd linképítéssel javítani helyezéseidet, akkor érdemes a meglévő linkjeidet is elemezni, hogy azok ne hátráltassanak a céljaid elérésben!

2. HA VOLT MÁR EREDMÉNYTELEN LINKÉPÍTÉS KAMPÁNYOD

A linképítés sajnos nem egy olyan eszköz, amit egyszer használunk, kikapcsoljuk, majd el is felejthetjük. Ha korábban próbálkoztál már linképítéssel, akkor nagy a valószínűsége, hogy az épített linkek jelenleg is élesek. 

Eredménytelen volt a linképítés?

Akkor elképzelhető, hogy alacsony hitelességű vagy kifejezetten káros oldalakról kaptál linkeket. 

Backlink Audit során azonosítjuk a helyezéseket potenciálisan negatívan érintő linkeket, hogy eltávolíthasd a növekedés útjában lévő akadályokat.

HOGYAN NÉZ KI EGY BACKLINK AUDIT?

1. A weboldalra mutatkozó hivatkozások összegyűjtése

Először elemezzük az összes fellelhető, oldaladra mutató hivatkozást. 

A linkek feltérképezéséhez a lehető legtöbb adatforrást használjuk. Építünk a Google Search Console adataira is, de olyan jelentős adatbázissal rendelkező SEO eszközöket is használunk, mint az Ahrefs vagy az SEMrush.

2. A hivatkozó oldalak elemzése

Ezután linkjeidet a hivatkozó oldalak típusa szerint kategorizáljuk. Azonosítjuk a honlapodra külső hivatkozással mutató linkgyűjtő oldalakat, privát bloghálózatokat és értékeljük az alacsonyabb hitelességű és kifejezetten hasznos linkeket is. 

Több száz oldal backlink profiljának elemzése során létrehoztunk egy kiterjedt adatbázist a hazai ismert privát blog hálózatokról és káros linkgyűjtő oldalakról is.

Ha mégis ismeretlen hivatkozó oldallal találkoznánk, azt a népszerű SEO mérőszámok (Domain Rating, Spam Score) mentén történő elemzésen túl szakértőink manuálisan is átnézik, és felmérik az oldaladra gyakorolt hatását.

3. Linképítés stratégia megvalósítása

A Backlink Audit eredménye a SEO szempontból ideális linkek azonosítása, amelyhez hasonló oldalakkal érdemes folytatni a linképítés. 

A káros linkek listája segítséget nyújt a disavow fájlba tartozó URL-ek kiválasztásában, amivel megőrizheted weboldalad hitelességét.

DOLGOZZ VELÜNK!

Ne bízd a véletlenre backlink profilod elemzését! Csapatunknak több éves tapasztalata van backlink auditok készítésében. A legnagyobb magyar brandeknek és magas látogatottságú külföldi portáloknak segítettünk már, hogy linképítési kampányaikból a legtöbbet hozzák ki.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?