A domain jelentése és szerepe a SEO-ban

Miről fogsz olvasni?

Miért fontos a jó domain név? Milyen szempontok szerint érdemes nevet választani? Hogyan befolyásolja a domain neved a keresőoptimalizálást? Cikkünkben többek között ezekre a kérdésekre is választ kapsz!

A domain jelentése

A domain nevek azok az internetes címek, amelyeket a weboldalak felhasználói látnak, és ezt a nevet írják be a böngészőjükbe, hogy meglátogassák a weboldaladat. Gondolj rá úgy, mint a weboldalad internetes “utcai” címére. Domain név nélkül a felhasználóknak egy IP-cím bonyolult számsorozatát kellene beírniuk ahhoz, hogy megtalálják a weboldaladat, amit nem könnyű megjegyezni, és persze nem is praktikus.

A Domain Name System (DNS) abban segít, hogy a nehezen megjegyezhető IP-címeket felhasználóbarát domain nevekké alakítja át. Képzeld el úgy, hogy a DNS egy óriási könyvtárként működik, és amikor valaki beírja a domain nevet a böngészőbe, akkor ez a rendszer teszi lehetővé, hogy a megfelelő weboldalra jusson el.

Minden domainnév (tartománynév) sajátossága, hogy 3 részből áll, és mindegyiknek megvan a maga funkciója. 

  • Sub, azaz aldomain: A két leggyakoribb aldomain választás a “www”, illetve, hogy nincs aldomain. Létrehozhatsz olyan aldomaint is, amit a weboldal egyes aloldalainál használsz, mint például “blog.peldaoldal.hu” (ami a blogra vezet), vagy “shop.peldaoldal.hu” (ami a webáruházadhoz vezet). 
  • Top level (TLD), azaz legfelső szintű domain: Ez az a kiterjesztés, amely a végső pont után jelenik meg. Ez lehet általános TLD, mint például a .com, .net, vagy az .org, hiszen nem kötődnek egy adott régióhoz sem, így számos lehetőséget nyújthatnak számodra. Választhatsz országhoz kötődő TLD-t, mint például .hu (Magyarország), .co.uk (Egyesült Királyság), vagy .de (Németország). Az utóbbiakat akkor célszerű létrehoznod, ha külföldre terjeszkednél. Emellett vannak speciális TLD-k, mint például a .shop, .tech vagy .bio, amelyek a fókusz területedet jelezhetik. Ebbe a kategóriába tartoznak az egyes szektorokat jelző kiterjesztések is, mint például az .edu (oktatási intézmények), vagy a .gov (kormányzati szervek).
  • Második szintű domain (SLD): Ez a domain testreszabható része, amely a vállalkozásodat, márkádat képviseli, és egyedivé, emlékezetessé teszi a nevet. 

 

A három különböző részt, azaz a top level, a másodlagos és az aldomaint mindig ponttal választjuk el egymástól.

Mire jó a domain név?

A domain nevet nem érdemes félvállról venned, hiszen az egyik legértékesebb digitális vagyonodat jelenti. Sokkal több, mint egy cím, hiszen rányomja bélyegét az online identitásodra, a márkádra a különböző online marketing csatornákon éppúgy, mint a közösségi média platformokon. 

A domain név és a SEO kapcsolata

Milyen a jó domain név?

Egy új weboldal létrehozása előtt biztos benned is felmerült a kérdés, hogy mi alapján válassz domain nevet. Mivel szorosan kapcsolódik céged online jelenlétéhez, fontos, hogy vagy tartalmazza a céged nevét, vagy kapcsolódjon a szolgáltatáshoz, amit nyújtasz. Legyen szempont az is, hogy jól kereshető és könnyen megjegyezhető legyen, azaz a szervered IP címe helyett egy jól csengő domain nevet írjanak be az érdeklődők a böngészőbe. Egy jól kiválasztott domain névvel növelheted az átkattintási arányt, bizalmat és hitelességet adhatsz a weboldaladnak, versenyelőnyt szerezhetsz a versenytársakkal szemben.

Hogyan befolyásolja a domain név a keresőoptimalizálást?

A domain név választásakor ne csak arra figyelj, hogy kötődjön a márkanevedhez vagy a szolgáltatásodhoz, hanem, hogy SEO szempontból is optimális legyen. Mit is jelent mindez? Célszerű a domain nevednek a vállalkozásod számára releváns kulcsszavakat tartalmaznia. Például ha babaruházattal foglalkozol, akkor a domain névben érdemes a “babaruha” szót elhelyezned. Ezzel egyúttal tájékoztatod a felhasználót, mit is takar a weboldalad, másrészt, ha a felhasználó a babaruházattal kapcsolatos témára keres rá az  interneten, akkor könnyebben rátalálhat az online felületedre.

Milyen domain nevet válassz? Íme a legjobb tippek!

Legyen könnyen megjegyezhető

Az egyszerűség a domain név esetében is fontos: legyen rövid (lehetőség szerint 6-15 karakterből álljon), könnyen megjegyezhető, így bárki, aki hall rólad és a weboldaladról, könnyebben emlékszik majd rá. Ezáltal egyúttal csökkentheted annak a kockázatát, hogy helyesírási hibák vagy elgépelés miatt ne találják meg a weboldaladat. Célszerű elkerülni a kötőjelet és a számokat is. 

Fontos, hogy ne olyan domain nevet válassz, amit más márkák használnak, vagy licensz van rajtuk, így nem csak az esetleges jogi következményeket tudod elkerülni, hanem azt is, hogy összekeverjenek velük. És talán nem meglepő, de a szitokszavak használatát is jobb kerülnöd.

Válaszd ki a számodra megfelelő végződést!

Használj olyan top level domain végződést, ami gyakori és könnyen megjegyezhető! Ha kis céged van, és csak magyar nyelvű weboldalt tervezel létrehozni, akkor érdemes a .hu domain végződést választanod. Amennyiben angol vagy többnyelvű weboldalt tervezel, mert külföldi piacra is célzol, akkor érdemes a .com-ot is használni, hogy a világon bárhonnan könnyen rátaláljanak az oldaladra.

A fentieken kívül lehetőséged van még többszáz féle végződés közül választani, gyakoriak például a kreatív és niche szakmákban a .io, .me, .xyz végződések, valamint azok is, amelyek egy bizonyos szakmára vonatkoznak, például a .tech, a .gallery vagy a .store.

Akár több Top Level Domaint (TLD-t) is megvásárolhatsz, majd ezeket átirányíthatod a főoldaladra. Ezzel több dolgot is kiküszöbölhetsz a jövőben:

  • mások imposztor oldalakat hozzanak létre, részben lemásolva a te tartalmad, amellyel megtéveszthetik a potenciális vásárlóidat,
  • felvásárolhatják a többi TLD-t majd ha mégis szükséged lenne rá, akkor jóval drágábban vásárolhatod csak meg tőlük,
  • a potenciális látogatóid nagyobb eséllyel találnak a te weboldaladra, még akkor is, ha hibás TLD-t írnak be, mert átirányítod őket a fő domainre.

Legyen elérhető!

Amennyiben elkészítetted a domain kívánságlistád, első lépésként nézz utána, hogy elérhetőek-e azok a domainek, amiket kiválasztottál. Ilyenkor érdemes a domain.com oldal keresőjét használnod, ahol a preferált domain nevedre és a TLD-re keresve gyorsan megtudhatod, hogy szabad-e a kiválasztott domain.

Ez az oldal azért is hasznos, mert tippeket ad, milyen más TLD-t tudsz használni, ha esetleg foglalt lenne az általad preferált név, valamint mutatja a különböző domain végződések árait is. Hasonló hosting oldal még a NameCheap is, ahol meg is tudod venni a kiválasztott domain neved. Érdemes több oldalon körbenézni, mivel az oldalak között eltérő árak lehetnek!

Legyél majd könnyen megtalálható a közösségi médián is!

Amennyiben kiválasztottad a neked legjobban tetsző szabad domain nevet, fontos, hogy a később hozzá kapcsolódó Facebook, Instagram és Twitter oldal neve is legyen elérhető, és ne térjen el a weboldalad nevétől. Így könnyebben rád tudnak találni, ugyanis a felhasználók nagy valószínűséggel a Facebook és az Instagram felületén is rákeresnek majd a cégedre vagy a szolgáltatásodra.

Ha nincs ötleted, használj domain név generátort!

Amennyiben nincs ötleted, mi legyen a jövőbeli weboldalad neve, úgy rengeteg domain generátort találhatsz az interneten, valamint a szinonima szótár javaslatait is érdemes megnézned. Ha egy e-commerce oldalt szeretnél létrehozni, akkor a Shopify cégnév keresőjét is használhatod.

Ne felejtsd el majd megújítani a regisztrációdat!

Elérkeztünk az utolsó lépéshez, amikor az új domain nevedet be kell regisztrálnod. Egy domainre általában 1 vagy 2 évre tudsz előfizetni. Amennyiben letelik ez az idő, úgy lehetőséged van megújítani az előfizetésed. Erre kifejezetten érdemes odafigyelned, mert ha elfelejted megújítani a domain regisztrációdat, akkor a domain nevedet bárki megvásárolhatja, használhatja.

Hogy zajlik a domain név vásárlás? 

Új domain név létrehozása mellett alternatívát jelenthet egy korábban már használt domain név megvásárlása. Ez akkor ideális megoldás, ha a használt, lejáró domainek között olyat találsz, amely számodra releváns kulcsszavakkal rendelkezik. Ezt újként már nem lenne lehetőséged beregisztrálni, ám ha megvásárolod, akkor élvezheted az előnyeit: időt és pénzt spórolhatsz a backlinkek építésével is, és akár a rendszeres látogatók forgalmát is tudod majd hasznosítani.

Természetesen ehhez egy olyan domaint kell választanod, ami korábban sikeres volt a SEO-ban. A domain életkora fontos szempont neked és a keresőmotoroknak is: egy évek óta futó weboldallal valószínűleg többet foglalkozott a korábbi tulajdonosa, így nagyobb az esélye, hogy már sikereket ért el a keresőoptimalizálásban. Érdemes tehát használt domain név vásárlásakor a régebbi domainek közül választanod.

Fontos továbbá odafigyelned arra, hogy a célközönség és a weboldal témája passzoljon a korábbi oldalhoz, hogy valóban relevánsak legyenek számodra és a Google számára a korábbi eredmények.

Ellenőrizd le, hogy a használt domainen milyen tartalom volt!

Egy későbbi SEO katasztrófa elkerülése érdekében, használt vagy lejárt domain vásárlása előtt erősen ajánlott az adott domain előéletének alapos átvizsgálása. Ha nem tudod, hogy mire érdemes odafigyelned, keress minket bátran.

Ha a kiválasztott domain már régebben regisztrálva volt, akkor a Wayback Machine eszközzel akár évekre visszamenőleg is megnézheted, hogy mire használták a domaint. Megeshet, hogy egy oldal évekkel ezelőtt már létezett, de vagy megszűnt a cég tevékenysége vagy lejárt a domain előfizetése, így jelenleg üres vagy teljesen más típusú tartalma van. A különböző időszakokról a Wayback Machine készít pillanatfelvételeket, úgynevezett snapshotokat. Ezeket végignézve ellenőrizheted, hogy az adott weboldal használ-e esetleg tiltólistás tartalmat, vagy hogy régebben milyen volt az adott weboldal.

Kész van a weboldalad, hogyan tovább?

Végre elkészült a várva várt oldalad, ami csak arra vár, hogy folyamatosan tele legyen látogatókkal, az oda terelt forgalomból pedig megrendelések, új üzleti kapcsolatok és ügyfelek alakuljanak ki. Ha ez eddig nem történt meg, ekkor lesz szükséged egy tapasztalt SEO ügynökségre! Amennyiben minket választasz, úgy egy professzionális csapattal fogsz együtt dolgozni, akik értéket teremtenek, az iparág legkorszerűbb szoftvereit és eszközeit használjuk, segítünk neked abban, mit kell optimalizálnod, hogy kitűnj a zajos online térben a versenytársaid közül.

Több organikus forgalmat és jobb helyezéseket szeretnél?