Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
A digitális jelenlét alapvető fontosságú minden startup vállalkozás számára, mert a legtöbb potenciális ügyfél és befektető az interneten tájékozódik. Aki nincs fent a weben, az olyan, mintha nem is létezne.
Egy weboldalt elkészíteni nem nehéz feladat. Ingyenes tartalomkezelő rendszerek és weboldal sablonok közül válogathatsz kedvedre. De egy olyan weboldalt készíteni, amely brandet épít, látogatókat vonz, megjelenik a keresőkben és bizalmat épít az érdeklődőkben, már nem olyan egyszerű feladat. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy egy startup weboldal elkészítése során mik azok a pontok, amelyekre kiemelt figyelmet kell fordítani.
A weboldal elhagyások nagy százaléka mögött az áll, hogy a látogató nincs tisztában vele, hogy az oldal miről szól, a cég mivel foglalkozik, mi a céljuk a weboldallal. Éppen ezért a nyitólap megtervezése során ügyfelj arra, hogy a hajtás feletti rész egy tömör üzenettel kezdődjön, amiből a látogató számára egyértelmű, mi a küldetésed, milyen problémát szeretne a startup-od megoldani. Egy ilyen tömör küldetés megfogalmazása nem egyszerű dolog, nézz körül a weben, hogy mások hogyan csinálják, sok ötletet lehet belőle meríteni.
Nem a design fogja eladni startup weboldalad termékét, szolgáltatását. A design csak egységes keretbe foglalja azt az információt, amelyet a weboldal látogató számára elérhetővé szeretnél tenni. Emellett pedig támogatja az egységes céges arculat felépítését.
A mai modern weboldalak éppen ezért egyszerű, letisztult szerkezetűek annak érdekében, hogy a felhasználói élményt, valamint a konverziós arányt maximalizálni tudják.
Weboldalad megtevezése előtt vess egy pillantást online versenytársaidra vagy akár más területeken működő startup weboldalakra és tanulmányozd át milyen design elemeket és szerkezeteket használnak. Egy már hosszabb ideje piacon lévő startup esetében biztos lehetsz abban, hogy amit a weboldal design-jában látsz, az egy hosszabb optimalizálási folyamat eredménye, ezért érdemes ezekből tanulni és látottakat saját oldalak megtervezése során felhasználni.
A felhasználói élmény alapú tervezés a legfontosabb trend az utóbbi években. A felhasználói élmény mindazon hatások összessége, amely a látogató benyomását befolyásolják egy weboldal megtekintése során. Ide tartozik az olvashatóság, a betöltődési sebesség, a design áttekinthetősége, a navigáció egyszerűsége, a bizalom növelő elemek jelenléte.
Ha weboldalad nem teljesít jól ezeken a területeken, akkor a látogató nem szívesen böngészi, végső esetben elkattint. Ennek megakadályozása érdekében nézd át weboldalad a látogató szemével vagy teszteld le a potenciális célközönségeddel és javíts ki mindent, ami szerintük nem egyértelmű vagy zavaró.
Az átlagos és a kiváló startup weboldal között a különbséget sokszor az mutatja, hogy az előbbi stock fotókat válogat és vásárol, míg az utóbbi egyedi saját képeket, grafikákat és illusztrációkat készít.
Egy laikus látogató is nagy magabiztossággal képes egy tömeg stock fotót megkülönböztetni egy egyedi, saját képtől, illusztrációtól és sokkal nagyobb bizalmat ad, sokkal gyorsabban elköteleződik azon cég irányába, ahol jól beállított átlagemberek helyett a cég saját munkatársait látja viszont a fotókon.
Éppen ezért ne spórolj az egyedi képi anyagok elkészítésének idején és költségén, mert sokszorosan meg fog térülni a beléjük fektett energia.
Most 2019-re már minden iparágban egyértelműen többségben vannak a mobilról jövő látogatók az asztali gépekkel szemben. Éppen ezért a hibátlan mobil élmény kulcsfontosságú a siker szempontjából. A hibátlan mobil élményt azért írtuk, mert a legtöbb startup cégnél még mindig az látható, hogy a mobil megjelenés mostohagyerekként kezelik és nem fordítanak rá megfelelő figyelmet. Ügyelj rá, hogy a te weboldalad esetében ne így legyen!
Sajnos lassan halad a mobile first szemléletre történő átállás a hazai web grafikusoknál. A mobil first szemlélet azt jelenti, hogy először mobilra tervezzük meg a weboldalt és csak utána asztali nézetre. Ez a gyakorlatban azonban korántsem olyan egyszerű, mindenesetre érdemes a webfejlesztő cég kiválasztása során megkérdezni, hogy vajon milyen szemléletben fejlesztik weboldalaikat, valamint figyelembe veszik-e a SEO legfontosabb elemeit. Ebből rögtön kiderül, hogy mennyire naprakészek az aktuális trendekkel kapcsolatban.
A CTA az angol Call-to-Action szavak rövidítéséből származik. Olyan általában nyomógombot értünk alatta, amelyre kattintva a látogató egy az oldal szempontjából fontos feladatot, konverziót hajt végre.
Minden üzleti weboldal, így a startup weboldalaknak is elődleges célja, hogy a látogató konvertáljon: hírlevélre iratkozzon fel, dokumentumot töltsön le, terméket vásároljon, szolgáltatást rendeljen meg … stb.
Ezeket a tevékenységeket általában minden esetben egy CTA-ra történő kattintás előzi meg. Éppen ezért a CTA gomb színe, formája, elhelyezése, de még a szövegezése is rendkívül fontos a konverziós arány növelése szempontjából.
A weboldal elhagyások mögött sok esetben az áll, hogy a látogató nem szívesen olvassa el az oldal szövegét. Vagy azért, mert túl apró betűs, vagy nincs megfelelően formázva, tördelve. Mivel a weboldalon lévő információ átadásában a szövegnek még mindig nagy szerepe van, ezért célszerű az alábbi módosításokat elvégezni:
Sokfajta bizalomnövelő és hitelesség növelő elem van, amelyekkel egy kritikus döntési helyzetben, pl. konverzió végrehajtása előtt meg tudod adni a látogatónak azt a szükséges pluszt, ami az elköteleződéshez szükséges. Az ilyen bizalom növelő elemek az ügyfél logók, ügyfél idézetek, tanúsítványok, cégünkről számokban adatok, esettanulmányok … stb.
Törekedj arra, hogy minél több ügyfél ajánlásod és ügyfél logód legyen megjelenítve startup weboldaladon és helyezd el őket úgy, hogy a CTA gombok mellett legyenek, ezzel is a konverzió megvalósulását támogatva.
A gyorsaság alatt a betöltődési sebességre gondolok. Sok statisztika alátámasztotta, hogy a mobilról jövő látogatók mennyivel türelmetlenebbek az asztali gépet használóknál. Mobilon 3-4 másodperces betöltődési idő felett drasztikusan megugrik a weboldalt elhagyók száma. Akik tulajdonképpen nem is weboldal elhagyók, mert még be sem töltődik az oldal és ők már elkattintanak. Ebben az a rossz, hogy még a látogatottsági statisztikákban sem jelennek meg, így nem is szerzel tudomást arról, hogy valójában 25-40%-al kevesebb látogatód van, mint lehetne csak azért, mert a weboldalad lassú.
A weboldal betöltési sebesség és a különböző technikai SEO elemek optimalizálása nem egyszerű feladat. A betöltődés ideje függ a tárhely szolgáltatótól, a tartalomkezelő rendszertől, a választott sablontól, az oldal szerkezettől, a képek méretétől és mennyiségétől is. A jó teljesítmény eléréséhez általában több szakember együttműködése szükséges.
Ha van egy jól teljesítő startup weboldalad, akkor a következő lépés összekötni ezt az oldalt olyan szoftverekkel, amelyek a marketing és üzleti folyamataidat támogatják. A weboldal látogatottsági, hőtérképes elemző és közösségi média összekötések mellett előbb utóbb egy ügyviteli rendszerre is szükséges lesz, amely lekezeli például a weboldalról jövő megrendeléseket, számlázást, ügyfél nyilvántartást.
A kitöltés kötelezettségmentes.