A hírlevél egy klasszikus módszer arra, hogy kapcsolatot teremts és tarts az ügyfeleiddel, vagy éppen a potenciális ügyfeleiddel. Annak ellenére, hogy a hírlevélírás hosszú évtizedek óta képezi a marketingstratégiák szerves részét, a relevanciája mit sem csökkent. 2025-ben még mindig érdemes erre az eszközre hagyatkozni, akár kapcsolattartásról – és ezáltal az ügyfélhűség erősítéséről –, akár értékesítésről van szó.
Tudtad, hogy átlagosan a hírlevelek 20-25%-át nyitják meg? Már ez az arány is biztató, mint az is, hogy a megfelelően célzott kampányok akár négyszer nagyobb megtérülést is hozhatnak, mint más marketingcsatornák. Ahhoz azonban, hogy igazán sikeres lehess ezen a téren, elengedhetetlen a megfelelő hírlevél szövegírás.
Az alábbi cikkben bemutatjuk, hogyan írhatsz megkapó, hatékony és személyre szabott hírleveleket, amelyek növelik a konverziót, miközben szorosabb kapcsolatot alakítanak ki a vállalkozásod és az ügyfeleid között.
Miért fontos a jó hírlevél szövegírás?
A hírlevél marketing egyik lényege, hogy látható maradj az ügyfeleid és a vállalkozásod iránt érdeklődők előtt. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy mivel tűnsz ki, mivel hívod fel magadra a figyelmüket: egy-egy ütős üzenettel, izgalmas tartalmakkal, jó ajánlatokkal, vagy épp ellenkezőleg, egy rosszul kivitelezett, gyenge, lapos e-mail kampánnyal. Persze, sokan állítják, hogy a negatív reklám is reklám, mi azért azt javasoljuk, hogy ezen a téren inkább törekedj egy pozitív kép kialakítására.
A jó hírlevélszöveg ugyanis aranyat érhet: képes alakítani azt, ahogyan mások megítélik a vállalkozásod, ezáltal építheti a márkahűséget és hosszú távú elköteleződést is adhat. Amennyiben van egy jól megírt, releváns, értékes és/vagy érdekes üzeneted, azzal megerősítheted az üzenet címzettje és a céged között fennálló kapcsolatot és tovább építheted a meglévő bizalmat.
Emellett az is sokakat érdekel, biztosan téged is, hogy lehetséges-e az ügyfélszerzés e-maillel. Nos, a válaszunk az, hogy igen, ez is egy járható út, amennyiben elegendő időt és energiát fektetsz egy-egy e-mail-kampányba. Az e-mail képes kialakítani egy közvetlen kapcsolatot, ami különösen hasznos akkor, ha megfelelően célzod az egyes üzeneteket. Szintén előnyös a módszer személyre szabhatósága: az automatizált rendszerek és a szegmentálás is segít ebben – ezekről később még szó esik majd. Ha tehát van egy figyelemfelkeltő ajánlatod, azzal mindenképp célszerű új, potenciális érdeklődőket is megkeresni.
De mindenképpen hangsúlyoznunk kell azt is, hogy a hírlevél egy kétélű fegyver. Elég egyetlen unalmas, túl általános vagy irreleváns tartalmú üzenet, azt máris megérezheted a megnyitási és az átkattintási arányokon. És ez csak a jéghegy csúcsa: néhány nem megfelelő minőségű levéllel elveszítheted a feliratkozók figyelmét, egyesek leiratkozhatnak a listádról, sőt, ami még rosszabb, akár az egész márkádat rossz színben tüntetheted fel. Beláthatod, hogy ha a tartalmaid nem közvetítenek értéket, az nem tesz majd jót a hitelességednek.
Hogyan írd meg a tökéletes hírlevelet?
Ez első ránézésre lehetetlennek tűnhet, pedig nem kell mást tenned, mint követni azokat az alapvető stratégiai lépéseket, amelyek biztosítják, hogy az üzeneted figyelemfelkeltő, releváns, és nem utolsósorban cselekvésre ösztönző legyen. Nézzük meg most részletekbe menően, hogyan épül fel a tökéletes marketing e-mail!
Tárgysor – a legfontosabb elem
A tárgy lesz az első benyomás, amit az olvasóid kapnak az e-mailedről: a rövid, releváns és figyelemfelkeltő tárgysorok tehát fontosabbak, mint azt elsőre gondolnád. A cél ezzel tehát az, hogy kíváncsivá tedd az olvasókat, de közben egyértelműen utalnod kell az e-mail tartalmára is. A megfogalmazás legyen tömör, ütős és semmiképp se vezesse meg az olvasót – ezzel ugyanis épp ellenkező hatást érhetsz el, még akkor is, ha az ajánlatod hangzatos.
Az alábbiak például jó példaként szolgálhatnak:
- Kihagyhatatlan ajánlat – Csak ma!
- 5 egyszerű tipp, hogy növeld bevételedet!
- Fedezd fel a legújabb megoldásokat a vállalkozásod fellendítésére!
Bevezető – az első mondat ereje
Az első mondatok célja, hogy megragadd az olvasók figyelmét, hiszen ha sikerül, biztosan tovább olvassa majd az e-mailedet. Éppen ezért jó ötlet, ha az első mondat egy kérdés, egy ígéret vagy mondjuk valamilyen meglepő, érdekes kijelentés, ami rezonál az olvasók esetleges problémával, vagy vágyaival.
Mire is gondolunk itt? Ideális első mondat lehet például ez: „Gondolkodtál már azon, hogyan érhetnél el több ügyfelet?” Ezzel máris kapcsolatot teremtettél az olvasóval.
Tartalom – mitől lesz értékes az e-mail?
Ez az hírleveled gerince, a célja pedig az, hogy értéket közvetítsen az olvasónak. Mindegy, hogy egy eseményről, egy akcióról, egy promócióról vagy bármilyen újdonságról adsz hírt, a lényeg, hogy legyél lényegretörő és világos. A tartalom legyen könnyen befogadható, nem túl részletes és megterhelő. Ne feledd, nem az a célod, hogy eláruld az összes üzleti titkod vagy hogy egy témát teljesen kimeríts, hanem az, hogy cselekvésre ösztönözz.
Ilyen értékes tartalom lehet például az, ha beszámolsz egy hétvégi promóciós kampányról: „Minden termékünkre 20% kedvezmény a hétvégén!”. Ahogy az is, ha hasznos tippeket adsz: „3 dolog, amit ma megtehetsz vállalkozásod növekedéséért.” Vagy ha valamilyen releváns újdonságot jelentesz be: „Bemutatjuk legújabb szolgáltatásunkat!”
Cselekvésre ösztönzés (CTA)
Ez a hírleveled legfontosabb eleme, feltéve, hogy a célod a konverziónövelés. A CTA ugyanis egyértelműen megmutatja az olvasónak azt, hogy mi legyen a következő lépése – így mindenképpen egyszerűnek, egyértelműnek és jól láthatónak kell lennie. A szövegben itt bátran használhatsz határozott, cselekvésre bíró kifejezéseket, például: „Kattints ide!”, „Tudj meg többet!”, „Foglalj időpontot most!”.
Gyakori hibák, amelyeket kerülj el
A fent felsorolt e-mail marketing tippek után már tudod, hogy mit érdemes csinálnod, hogy sikeres legyen egy hírlevél, de térjünk ki arra is, hogy milyen hibák miatt szalaszthatod el a várt eredményeket.
Túl hosszú vagy zavaros szövegek
Köztudott, hogy az emberek figyelme korlátozott – így, ha egy e-mail szövege nehezen követhető, hosszú és átláthatatlan, akkor az olvasók nagy eséllyel hamar bezárják majd. Fontos tehát, hogy tömör és lényegre törő szövegeket állíts össze, ezeket tagold logikusan alcímekkel és bontsd rövid bekezdésekre. Ezzel megkönnyítheted az üzenet befogadását.
Az egyértelmű cél hiánya
Akár eladni szeretnél valamit, akár tájékoztatnál, akár ügyfeleket szeretnél szerezni, azt tedd egyértelműen. Amennyiben az olvasóid nem értik, mit vársz tőlük, akkor egész egyszerűen nem fognak cselekedni. Itt jön képbe a fent már említett CTA fontossága – ha ezt jól pozicionálod és illik a szöveghez, akkor jogosan bízhatsz abban, hogy az olvasók megteszik majd, amit vársz tőlük.
Általános megfogalmazások
Már említettük a személyre szabást – és még ki is térünk majd rá részletesebben, hiszen egy igazán fontos eleme a hírlevélmarketingnek. Ha olyan általános megszólításokat használsz, mint „ügyfelünk” vagy „feliratkozónk”, azzal nem lesz sikeres a kapcsolatteremtés, hiszen túlságosan személytelennek hatnak. Érdemes feljegyezni: az emberek sokkal szívesebben reagálnak, ha a nevükön szólítjuk őket.
A mobiloptimalizálás hiánya
Ma már az e-mailek több mint 50%-át okostelefonon nyitják meg, így egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan mutat az e-mailed egy kisebb képernyőn. Éppen ezért használj reszponzív dizájnú sablonokat – ezek ugyanis automatikusan alkalmazkodnak a különböző képernyőkhöz.
Túl sok e-mail kiküldése
Biztosan te is tapasztaltad már, hogy egy-egy szolgáltató túlzásba viszi a hírlevelek küldését, ami könnyen bosszúságot okozhat. Ezt elkerülendő, koncentrálj a minőségre a mennyiséggel szemben, így elkerülheted a leiratkozásokat vagy a márkád negatív megítélését. Tervezd meg előre, hogy például heti vagy havi szinten küldesz majd ki hírleveleket!
Személyre szabott e-mailek készítése
Már többször is említettük, térjünk ki tehát részletesen a személyre szabott e-mail relevanciájára, fontosságára. A tartalmak, amelyeket a feliratkozók igényeinek és preferenciáinak megfelelően állítasz össze, növelni fogják az elköteleződést, a megnyitási arányt, valamint a konverziót. Ez így mind szép és jó, de felmerülhet a kérdés: hogyan lehet ezt elérni?
Az adatbázis szegmentálása
Minden feliratkozó más és más szokásokkal, igényekkel és érdeklődési körrel bír, ezért egy-egy e-mail nem lesz mindenki számára releváns. Itt jön képbe a szegmentálás: ez lehetővé teszi, hogy olyan testreszabott tartalmakkal találd meg a címzetteket, amelyek illenek az érdeklődésükhöz vagy akár az aktuális helyzetükhöz.
A szegmentálás történhet a vásárlói szokások alapján, széválaszthatod például az új ügyfeleket, a visszatérő vásárlókat és azokat, akik egy ideje már inaktívak. Megteheted ezt még érdeklődési kör szerint is: csoportosíthatod a feliratkozókat az alapján, hogy mennyire mozgósítják őket az új termékek, az akciók vagy akár az iparági hírek. Logikus lehet a földrajzi hely szerinti felosztás is, amennyiben a termékeid vagy szolgáltatásaid földrajzi szempontból relevánsak, ilyenek a szezonális promóciók vagy a helyi eseményekhez kapcsolódó ajánlatok.
Releváns és célzott tartalom
Ezek a levelek azok, amelyek igazán képesek megszólítani az olvasót – és cselekvésre is ösztönözni őt. Amennyiben az üzeneted képes reagálni a címzett igényeire, akkor egy nagyon hatékony hírlevelet sikerült összeállítanod. Releváns tartalom például, ha egy új vásárlónak egy hasonló e-mailt küldesz: „Üdvözlünk a közösségünkben! Nézd meg a legnépszerűbb termékeinket, amelyeket mások is imádnak.” A visszatérőket pedig ehhez hasonló mondatokkal tudod megnyerni: „Köszönjük, hogy visszatértél! Most 10%-os kedvezménnyel jutalmazzuk a hűségedet.”
Automatizált e-mailek
Ez egy igen kényelmes megoldás, hiszen időt és energiát takaríthatsz meg vele, miközben a releváns üzeneteid célba érnek. Hogy mire gondolunk itt? Például a köszöntő e-mailekre, amiket akkor küldhetsz ki automatikusan, amikor valaki feliratkozik a levelezőlistádra. Ebben röviden bemutathatod a márkádat és elmondhatod, milyen előnyöket kínál a te vállalkozásod. Küldhetsz emellett kosárelhagyási emlékeztetőt azoknak, akik nem fejeztek be egy vásárlást: „Ne hagyd ki! A kosarad tartalma még vár rád.” Szintén pozitívan csapódhatnak le a születésnapi ajánlatok, amelyek exkluzívak és erősítik az ügyfélkapcsolatot.
Név és személyes adatok
Az olyan apróságok, mint a személyre szabott megszólítások – például a címzett keresztnevének használata –, jelentősen növelhetik az e-mailek megnyitási és átkattintási arányát. Például: „Kedves Csaba, íme néhány ajánlat, amelyet neked állítottunk össze!”.
Szegmentáció és elemzés
A szegmentáció csak akkor lehet igazán hatékony, ha rendszeresen elemzed, hogy milyen eredménnyel futnak az hírlevélkampányok. Az elemzés persze önmagában nem elég, szükség van a tanulságok levonására is, majd az ennek megfelelő finomhangolásra.
Az elemzés, mérés nem túlzottan összetett feladat. Először is figyelned kell a megnyitási arányokat, hiszen ez megmutatja, mennyire sikeresek a tárgysorok. Ezután elemezned kell az átkattintási arányokat, így kiderülhet, mely tartalmak működnek a legjobban. Végül pedig érdemes különböző szegmentálási stratégiákat is tesztelned, majd finomítani azokat a legjobban teljesítő csoportokra.
A SEO és hírlevél szövegírás kapcsolata
A keresőoptimalizálás (SEO) ma már megkerülhetetlen az online marketingben, így a hírlevél szövegírásban is. A jól megírt e-mailek ugyanis nemcsak az ügyfeleidre hatnak, de még abban is segíthetnek, hogy több organikus forgalom érkezzen a weboldaladra. Ha szeretnéd kihasználni a SEO erejét, akkor az e-mail tárgyában és tartalmában is érdemes elrejtened pár kulcsszót. Emellett fontos a levélben megjelenő linkek optimalizálása is: ezeknek egyértelműnek kell lenniük és a megfelelő weboldalra kell irányítaniuk az olvasót.
Az sem utolsó szempont, hogy az e-mailnek összhangban kell lennie a weboldaladdal. Tegyük fel, hogy olyan promóciót hirdetsz a hírleveledben, amit aztán az érdeklődők sehol nem találnak a webshopodban – beláthatod, hogy ez nem fog rád jó fényt vetni. Ha viszont erre odafigyelsz, azzal javítod a felhasználói élményt, erősíted a hitelességed és a márkádba vetett bizalmat.
Megtapasztalhatod majd, hogy a SEO-val támogatott hírlevelek hatékonyabban vonzzák az érdeklődőket és növelik a weboldalad forgalmát.
Mérés és optimalizálás
Részletekbe menően kitértünk már arra, hogyan lesz sikeres egy hírlevél, arról viszont még nem sok szó esett, hogy miben és hogyan mérhető ez a bizonyos siker – pedig ez megkerülhetetlen, ha szeretnéd a hírlevélmarketing-stratégiádat optimalizálni.
Fontos mérőszámok követése
Először is nézzük meg, mely adatokat kell monitoroznod, hogy azonosíthasd a kampányod erősségeit és gyengeségeit – és így később javíthatsd a teljesítményt.
Az első a megnyitási arány, ami megmutatja, hogy az egyes e-maileket hány címzett nyitotta meg. Ha alacsonynak ítéled, több mindennel is kísérletezhetsz, például választhatsz figyelemfelkeltőbb tárgysorokat vagy optimalizálhatod a küldési időpontokat. Például: a reggeli és délutáni időpontok optimálisabbak szoktak lenni, mint a késő esti vagy hajnali kiküldések.
Szintén sokat elárul az átkattintási arány (CTR): megmutatja, mennyien kattintottak a CTA-kra vagy a hírlevélben elhelyezett linkekre. Ha javítanál rajta, akkor használj több cselekvésre ösztönző szöveget, például: „Ismerd meg ajánlatainkat!” vagy „Foglalj most!”.
Ne feledkezz meg a leiratkozási arányról se: mint említettük, a túl gyakori vagy irreleváns hírlevelek könnyen ahhoz vezethetnek, hogy elveszíted a feliratkozóidat. Amennyiben úgy ítéled meg, hogy sokukat elveszíted, szegmentálj pontosabban és ügyelj a hírlevél szövegírás minőségére, például arra, hogy a szöveget valódi értéket közvetítsenek.
A/B tesztek
Ez egy remek módszer arra, hogy tökéletesítsd a kampányaidat: annyit jelent, hogy az egyes kampányok két változatát veted össze, hogy megtudd, melyik működik jobban. Tesztelhetsz például eltérő tárgyakat vagy CTA-kat.
Elemzési eszközök
Ne feledkezz meg az olyan modern digitálismarketing-eszközökről se, mint a Google Analytics vagy az Mailchimphez és HubSpothoz hasonló e-mail marketing platformok. Ezekkel monitorozhatod az olvasók viselkedését, de részletes statisztikákat is kaphatsz – például a megnyitási arányról vagy a CTR-ről.
Kampányok optimalizálása
Ha igazán sikeres kampányokat szeretnél futtatni, ahhoz folyamatos finomhangolásra lesz szükséged. Bármikor javíthatod a tárgysorokat, egyszerűsítheted, tömörítheted a tartalmat és szegmentálhatsz pontosabban. Sok munkának tűnhet, de megéri.
Hosszú távú fejlődés
Az e-mail marketing stratégiád olyasmi, amit folyamatosan kell fejlesztened, ha szeretnél sikereket elérni Ehhez rendszeres karbantartást kell végezned az adatbázisodon, például azzal, hogy eltávolítod az inaktív címzetteket, hogy csak a releváns olvasókba fektess energiát. Emellett érdemes visszajelzéseket is kérned a feliratkozóktól, ezzel ugyanis javíthatod a hírlevélstratégiád hatékonyságát.
Hírlevélmarketing 2025-ben
A hírlevelek kora tehát közel sem járt le: nem számítanak kevésbé releváns marketingeszköznek, mint a PPC-hirdetések vagy éppen a bannerek. Ez pedig azt jelenti, hogy kár lenne lemaradni mindarról az előnyről, amit a hírlevelek kínálhatnak a vállalkozásodnak.