Ujhelyi Georgina
account director
account director
- hello@bpdigital.hu
- +36 70 5000 323
A BP Digital SEO ügynökség szokásos pénteki csapat reggelijének vendége Bay Áron, a Reprise Digital Performance divíziójának vezetője, a PPC Pro csoport alapítója volt. Áron több, mint egy évtizedes online marketing tapasztalattal rendelkezik, a fizetett hirdetések és analitikai kihívások mellett 200-nál is több SEO projektben vett részt. A reggeli során a jó marketing ügynökség ismérveiről, az ideális ügyfélről, elvárásokról és edukációról beszélgettünk.
Először érdemes a jó ügynökség kérdését két részre osztani. Attól függően, hogy kit kérdezünk eltérő válaszokat kaphatunk. Kifelé tekintve, az ügyfelek nézőpontjából szemlélve más tulajdonságokat emelnék ki, mint az ügynökségen belül dolgozó szakemberként.
Az ügyfelek szempontjából nézve nem szabad figyelmen kívül hagyni az emberi kapcsolatok fontosságát. Az ügyfelek ugyan egy céggel szerződnek, mégis az ügynökségben dolgozó emberekkel állnak kapcsolatban. A sikeres együttműködés titka az emberi kapcsolatokban és kimagasló szakmai minőségben rejlik.
Az ügyfelek és a csapattagok számára más-más szempontok lehetnek fontosak. Az eredményes munkához szükséges, hogy jól érezzük magunkat, ehhez pedig keretek kellenek. Célszerű tisztázni a különböző pozíciókhoz kapcsolódó felelősségi köröket, hogy ne fordulhasson elő, hogy egy problémának nincs gazdája.
Az őszinteség és a transzparens belső kommunikáció szintén létfontosságú. Nem mindig alakulnak a dolgok az elvárások szerint. Néha elkerülhetetlenek a befolyásunkon kívül álló tényezők miatti változtatások, amelyek akár pozíciók megszűnését vonhatják maguk után. Ilyenkor különösen fontos az őszinteség. A bizonytalanság romboló pletykáknak adhat teret, amelyet transzparens kommunikációval megelőzhetünk.
A munkakörök tisztázása és az őszinteség mellett egymás megbecsülése is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy jól érezzük magunkat egy ügynökségnél. Tiszteljük egymást nemi, vallási és politikai nézetektől függetlenül. A munkahelyünkön és munkatársainkkal töltjük az időnk jelentős részét – így kulcsfontosságú, hogy olyan környezetben legyünk, ami pozitív energiával tölt nap, mint nap és nem vált ki rossz érzéseket belőlünk a hétfő reggel gondolata.
Egy négyzetes mátrixszal nagyszerűen szemléltethető a jó marketing ügynökséghez és úgy általában a jó munkahelyhez fűződő viszonyunk:
Mindenki a mátrix csúcsára, a negyedik négyzetbe szeretne tartozni. Ha megbecsülnek, megkapjuk a financiális elismerést és szeretjük is a munkánkat, akkor ennél építőbb közeget nem lehet elképzelni. Amennyiben ez nem áll a rendelkezésünkre, akkor addig fogjuk keresni, ameddig meg nem találjuk a teljes körű megbecsülést.
Ha a jó szakembereket meg szeretnénk tartani, akkor becsüljük meg őket, tisztázzuk a feladataikat és legyünk őszinték velük!
A jó ügyfél edukált, de nem túlképzett. A jó ügyfél tisztában van az alapokkal, de nem hiszi azt, hogy jobban ért az adott marketing csatornához, mint az általa megbízott szakértő.
Az edukációnak jelentős szerepe van a közös munka sikerére nézve. Mindenképp edukálni kell az ügyfelet, legalább addig a szintig, hogy értse a szakmai döntésünket és ne kérdőjelezze meg azt. Ha az ügyfél átlátja az alapokat, akkor tudni fogja, hogyan néz ki egy jó kampány, meg fogja tudni különböztetni a minőségi munkát végző szakembereket a kóklerektől.
Az edukált ügyfél tudja, hogy a projektben betöltött szerepe nem ér véget a marketing ügynökség megbízásával, továbbra is szükséges az aktív közreműködése, az ügynökség folyamatos informálása.
Nagyon sok információ elérhető az interneten, ami miatt az ügyfelek sokszor kellően felkészültnek érzik magukat a szakértők munkájának bírálatára. A sok elérhető forrást azonban a legtöbb laikus nem tudja szelektálni, nem tudják eldönteni mi az adott marketing csatornát érintő valóban releváns információ, mit lehet egy ügynökségtől reálisan elvárni.
A jó ügyfél ideális esetben már túl van egy-két projekten, dolgozott már több tanácsadóval és van kapacitása a javaslataink gyakorlati megvalósítására. Az ügyfél saját fejlesztője sokszor nem bizonyul elegendőnek, különösen ha a fejlesztő nem ért az online marketing eszközökhöz, ha magyarázni kell a Google Tag Manager és az Analytics kód beillesztésének lehetőségeit, illetve nehézségeit.
Sok ügyfél konkrét tervekkel és előre meghatározott büdzsével szeretne belefogni a projektbe. Számos esetben az ügyfél nem célt, hanem eszközt választ és egy megvalósítót keres a feladatra. Fontos edukációs feladat az ügyfelekkel átbeszélni és megértetni, hogy azt a célt, amit ők szeretnének nem feltétlenül abból a mixből érdemes összehozni, amit előzetesen kitaláltak.
Például: Egy új termék bevezetésénél értelmetlen eleinte keresőmarketing megoldásokban gondolkodni, ha a termék nevére nem keres senki. Először egy edukációs kampányt javasolt indítani, majd amikor elkezdenek keresni a termékhez szorosan kapcsolódó kifejezésekre, akkor élesíteni a fizetett hirdetéseket.
A jó marketing ügynökség a minőségi szakmai munka mellett nagy hangsúlyt fektet az emberi kapcsolatokra az ügynökségen belül és kívül is. Emellett az ideális ügyfél tapasztalatával, nyitottságával és edukáltságával tökéletes partnere lehet ezen ügynökségeknek.
A kitöltés kötelezettségmentes.